Oppilasarviointi kehittämisen kohteena

Keskustelu oppilaiden arvioinnista on varma kevään merkki. Peruskoulu-uudistuksen aikaan 1970-luvulla arvioinnin uudistamista varten muodostettiin erillinen toimikunta, joka antoi mietintönsä 1973. Seuraavana vuonna perustettiin Kasvatustieteiden tutkimuslaitokseen (nyk. Koulutuksen tutkimuslaitos) Oppilasarvostelun uudistamisprojekti, jossa toimin tutkijana.

Jo tuolloin USA:ssa oppilasarvostelun uudistamisesta puhuttiin ’vuosisadan uudistuksena’. Kun näin jälkeen päin ajattelee, niin sitähän se meilläkin ollut.

Oppilasarvosteluun liittyy pitkä perinne ja numerot ovat säilyttäneet asemansa pitkään. Numerot ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle, ja ne hallitsevat keskustelua. Mutta kuka numeroita tarvitsee? Mitä varten niitä annetaan?

Arviointi on luonnollinen osa opettajan työtä. Arvioinnilla on monia tehtäviä, joista tärkein on tukea jokaisen oppilaan oppimista ja ennen muuta oppilaan itsetuntoa, minäkuvaa.

Numerot eivät tätä tehtävää palvele, vaan päinvastoin numerot luovat osaamisesta puutteellisen, jopa valheellisen kuvan oppilaalle itselleen, hänen opettajalleen ja vanhemmille.

Peruskoulun tavoitteena on alusta alkaen ollut kehittää oppilaassa myönteinen ja realistinen minäkäsitys, mutta onko perinteinen numeroarvostelu on tukenut tätä? Mitä se kertoo oppilaalle? Viitosen oppilaalle se kertoo, että olet huono. Se masentaa häntä ja harva saa siitä halun ponnistella. Se ei myöskään kerro, mitä pitäisi tehdä.

Numeroarvostelua käytetään valittaessa oppilaita seuraavaa oppilaitokseen, mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että numerot eivät ole kovinkaan luotettavia. Niiden ennustekyky vaihtelee opettajien välillä sekä oppiaineittain.

Opetusviranomaiset ovat pyrkineet ohjaamaan arviointia määrittelemällä numero 8:aan tarvittavan osaamisen. Onko tämä riittävä, sillä kovin paljon siinä jää vielä määrittelemättä?

Arviointia on kehitetty ja kokeiltu sekä tutkittu koko peruskoulun ajan. Jyväskylän yliopiston normaalikoulussa on käytetty sanallista, laadullista arviointia vuodesta 1988.

Oppilaat ovat saaneet harjoitella itsearviointia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että oppilas harjaantuu oman oppimisen arvioinnissa varsin taitaviksi ja samalla heidän itsetuntonsa kehittyy myönteiseksi ja realistiseksi.

Arviointi on luonnollinen osa oppimista. Viime kädessä koulun arviointikulttuuri sekä opettajien arviointitaidot ratkaisevat, millaista arviointi on. Tärkeintä on pohtia arviointia oppilaan kannalta.

Oppilaantuntemus on arvioinnin lähtökohta, sillä hyvä arviointi on henkilökohtaista. Opettaja antaa arviointipalautetta sen mukaan, missä ovat oppilaan vahvat ja heikot kohdat; missä on puutteita, arviointipalaute annetaan yksilöllisesti ja kahden kesken.

Arviointi on yhteistyötä. Jo 1970-luvulla useissa kouluissa toteutettiin arviointikeskusteluja, joissa olivat mukana oppilas, vanhemmat sekä opettaja. Nämä arviointikeskustelut ovat yleistyneet erityisesti alakouluissa. Niitä on myös tutkittu ja todettu erittäin hyviksi.

Peruskoulua kehitettäessä arvioinnin kehittäminen on osoittautunut tärkeäksi. Se on tapahtunut eri tahtia eri puolilla Suomea, mikä on vain hyvä, sillä ketään ei ole syytä pakottaa uudistuksiin. Kehittämistyö on omaksuttu vähitellen osana peruskoulun opetussuunnitelman uudistusta.

Jyväskylän yliopiston normaalikoulu on arvioinnin kokeilussa ollut uudistuksen veturina, joka on kokeillut monia uusia arviointitapoja, kuten tietokonearviointia ja salkkuarviointia eli portfoliota. Näihin ovat myös opiskelijat päässeet mukaan sekä opetusharjoittelussa että tutkimuksessa.

Eira Korpinen

kasvatustieteen, erityisesti opettajan-koulutuksen, professori emerita

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Vero- vapaus ja synnytys

Lyhyet

Lyhyet

Katoilta pudotettavan lumen käsittelyyn on vaihtoehto

Vanhusten perhehoito tuo kodinomaisuutta

Vähäpäästöiseen liikenteeseen

Kirja on seikkailu

Vanhus- asiassa tarvitaan ryhtiliike

Kotoutus on hyvällä mallillla

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.