Oppiminen yhteisölliseksi

Mielipidekirjoituksissa otetaan kantaa toisen asteen koulutusongelmiin. Asiaa pohtivat mm. Hannu Ruokolainen sekä Jukka Seppälä (KSML 8.5.). Ruokolaisen ajatusta ”työkokemus opetuksen rinnalla nopeuttaa valmistumista oikealle alalle” pidän hyvänä mottona hänen koko mielipiteensä suhteen.

Seppälä on huolissaan ammatillisen koulutuksen leikkauksista. Tänä vuonna määrärahoja supistetaan 220 miljoonalla. Hän ihmettelee, mikä on hallituksen tavoite koulutuksen näännyttämisessä ja mitä nämä leikkaukset käytännössä tarkoittavat. Opettajaresursseja on aivan liian vähän, jolloin opiskelijat jäävät oman onnensa nojaan.

Valtiontalouden tarkastusviraston selvityksen mukaan (2007, 116) syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle reilut miljoona euroa. Taloudelliset menetykset näyttäytyvät lähinnä menetettyinä tuotantotekijöinä. Kyse on myös syrjäytyneen nuoren elämänhallinnan ja yhteiskuntaan kiinnittymisen vaikeudesta, joka pahimmillaan ilmenee osattomuuden tunteena ja syrjäytymisriskinä.

Mielestäni tulisi kehittää hyväksi todettua mallia: Oppipoika, kisälli ja mestari, jossa harjoittelija aluksi osallistuu työhön tarkkailijana ja osallistuu työhön asteittain, ammatinharjoittajan opastamana. Näin nuorelle kertyy vastuuta, ja osaamisen myötä hän etenee ammatinharjoittajan pätevyyteen. Näin muodoin nuori pääsee osalliseksi ammatilliseen yhteisöön ja on kykeneväinen käsittelemään alaan liittyvää tieto-taitoa asianmukaisella tavalla. Kannatan oppimisprosessissa sitä, että opiskelija pääsee heti alusta lähtien aktiivisesti alan käytäntöihin mukaan, aluksi rajatulla vastuulla ja pikkuhiljaa omaksuen.

Työnantajat ja ammatinharjoittajat sekä ammatillinen koulutus voisivat olla myös tiiviissä yhteistyössä nuorten työpajatoiminnan kanssa. Varmaan näin jo onkin. Pajatoiminnan tarkoituksena on toimia yhtenä nuorten yhteiskunnallisena turvaverkkona osana muita yksilöllisiä kuntoutus-, valmennus-, koulutus- ja työllistämispalveluita. (OPM 37: 2004).

Kouluttamattomien nuorten asema on entisestään heikentynyt. Työpajoilla tehdään pääsääntöisesti työtä niiden nuorten parissa, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat tukea elämässään ja / tai koulutukseen sekä työllistymiseen liittyvissä tavoitteissaan.

Tekemällä oppii.

Tapani Kurttila

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Oikeaa isänmaallisuutta globaalissa maailmassa

Tuntuu hyvältä, kun voi parantaa ihmisten arkea

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

Lippumme elää ajassa

Lyhyet

Lyhyet

Ennätyksiä ilman lapinlisää

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.