Osattomuuden Via Dolorosa

Jyväskylän kaupunginteatterin ”Kauas pilvet karkaavat” hätkähdyttää ja herättää ymmärtämään osattomuuden Via Dolorosaa.

Itsekeskeisyyden, vihapuheiden ja privatisoitumisen aikana on merkittävä kannanotto valita näytelmän pohjaksi Aki Kaurismäen elokuva, joka nojaa vahvasti ei-materialistisiin perusarvoihin; välittämiseen, yhteisöllisyyteen ja toisen auttamiseen. Varsinkin, kun politiikka ja yritysten voiton tavoittelu muovaavat ”kuluttajasta” häiritsevää desimaalilukua ja itsensä vilauttelijat ja tosi-tv:n antiosaajat todistavat mediassa arvottomuuden maihinnousua.

Näytelmän Ilona ja Lauri paiskautuvat päin työttömyyden rohdinkangasta, joka hiertää itsetuntoa ja ihmisarvoa. Keskeiset teemat avaavat polkuja ihmisyyteen ja moraaliin, kantaako usko omaan itseen ja rinnalla kulkijaan? Jos yhteiskunnasta ei löydy varjona olemisen paikkaa parempaa, auttaminen ja toivon säilyminen nousevat entistä tärkeämmiksi.

Kaupunginteatterin esitys 28.1. vyörytti näyttämölle pienen ulkopuolelle jäävän ihmisen karvaan altavastaajan osan. Häikäilemättömät hyväksikäyttäjät ja suuret ketjufirmat vetävät mattoa alta, että kolina kuuluu ja ulosottomiehille tulee hiki. Ei tarvitse mennä Nokiaa kauemmaksi kalaan huomatakseen, että verkotkin on viety. Todellisuus tunkee katsojan iholle, vaikka hangoittelisi kuinka vastaan.

Kaleidoskooppimaisissa varjokuvissa ovet sulkeutuvat päähenkilöiden nenän edestä, CV viskataan rajuin ranneliikkein – ja näyttelijäjoukko liikkuu (Jarno Kuosan ohjauksessa ja Anna Maria Häkkisen koreografiassa) kuin kohtalon liikuttamat shakkinappulat elämän pelilaudalla. He pyrkivät epätoivoisesta yrityksestä toiseen, silti toivoaan tai haaveiden pilviä kadottamatta.

Aikana, jolloin terapeutti kutsutaan kertomaan lapsille, että perheen vuotuinen etelänmatka peruuntuu, on hyvä muistaa, että joillekin katto pään päällä on taivas, lautasellinen lämmintä keittoa elintasoa, työpaikka ja ihminen vierellä lottovoittoakin suurempi. Ihmisyyden merkitys ja onnellisuus kasvavat sittenkin sisältä päin, antamalla ja jakamalla – ei vain haalimalla ulkoista, elämyksiä, joista voi selfien naamakirjaan laittaa.

Taina Reposen työvoimatoimiston empatia-anemiasta ja hapenpuutteesta kärsivä virkailija on sinänsä riemastuttava karikatyyri – ihan oikeaan maaliin satiiri ei kuitenkaan osu. Ärtyneiden ja turhautuneiden asiakkaiden sylkykuppina uupunut virkailija lienee vähän vastuussa lainsäädännön ja asetusten liturgiasta, joita poliittiset päättäjät tekevät. Heihin nuoli tähtää vain välillisesti.

Toisaalta; dramaturgisesti ja psykologisesti ”yhteiskunnallisuuden” rajaaminen on perusteltua: Ahtaita pilttuun seiniä se hevonenkin potkii – ei pilttuun rakentajaa.

Olemme nähneet 1950-luvulta asti elokuvia – kuin filmattua teatteria – joissa kamera seisoo, näyttelijät puhuvat ja liikkuvat lavasteissa. Harvemmin on elokuvan tarinaa onnistuttu siirtämään näyttämölle puhtaasti teatterin keinoin.

Näyttelijäkaarti liikkui koreografiassa Bolshoi-baletin tarkkuudella, milloin ilakoiden, milloin painavin askelkuvioin. Pelkistetyt repliikit ja kertojien kuvakäsikirjoitus johdattelivat tarkkoihin psyyken lähikuviin.

Oivaltavasti valitut ja kauniisti tulkitut laulut veivät kekseliäiden lavasteratkaisujen ohessa teosta yhteiseen maaliin; katsojan tajuntaan ja ihon alle. Syntyi teatteria, joka koskettaa, aivan uutta ja erilaista, sortumatta kikkailuun. Suolainen vana poskipäillä todisti taiteen painovoimaa ja hätkähdyttävän teatteriesityksen onnistumista.

Tapani Heinonen

kirjailija, psykologi

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Rinteen pikavippibudjetti kurittaa ahkeraa keskiluokkaa

Hyvinvoivat vanhemmat ovat hyvinvoivien lapsien voimavara

Tuntuu hyvältä, kun voi parantaa ihmisten arkea

Oikeaa isänmaallisuutta globaalissa maailmassa

Lyhyet

Lyhyet

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.