Outoa uutisointia vesikuljetuksista

Jyväskylän Energian uusi biovoimala on valmistumassa ja voimala tarvitsee nelisen miljoonaa irtomottia kotimaista polttoainetta, turvetta ja metsähaketta.

Perinteisellä maantiekuljetuksella hoidettuna kuljetukset lisäisivät merkittävästi tiestön kulutusta, kustannuksia ja haittoja.

Hankinta-alueena on koko Päijänne-Keitele-seutu, joten kuljetusmatkat ovat pitkiä. Se lisää kustannuksia, ellei käytetä uusia keinoja kuten vesitiekuljetuksia.

Vesiväylät ovat jo valmiina. Puolet kuljetuksista voidaan hoitaa uudella alustyypillä, joka kuljettaisi päivittäin sadan täysperävaunullisen rekan lastit ympäri vuoden. Kuljetuskustannukset alenisivat ja ammattityövoiman käyttö tehostuisi.

Hankkeen vaikutukset koko Keski-Suomelle olisivat todella merkittäviä. Liikenneministeri Anu Vehviläinen toimi viisaasti, kun hän nimitti 27.03.2009 työryhmän asiaa selvittämään Keiteleen kanavan yhteiskuntataloudellista merkitystä ja eri kuljetusvaihtoehtojen kustannustehokkuutta.

Työryhmän piti saattaa työnsä valmiiksi 17.06.2009 mennessä, mutta se ei toteutunut.

Olikin yllättävää, kun Keski-Suomen radio uutisoi 3.12. Keljonlahden voimalan vesikuljetusten olevan vastatuulessa asiaa pohtivan työryhmän olevan kallistumassa autokuljetusten kannalle.

Koko hankkeen ajan vesikuljetuksia ovat vastustaneet niin maantiekuljetuksiin liittyvät tahot kuin alueen metsäteollisuuskin. Uutinen totesi myös, että laivakuljetus ei ole realistinen vaihtoehto. Yllättävää on, kuka on tällaisia tietoja antanut ja mihin tiedot perustuvat.

Työryhmän uusi aikataulu on vuoden loppu, mutta vasta 17.12. sillä on aikaa kuulla hankkeen asiantuntijoita. Tämä on ihmetyttänyt hanketta seuranneita.

On jopa epäilty, että loppuraportti on kirjoitettu jo hanketta käynnistettäessä ja että koko työryhmätyöskentely on suurta teatteria, jollaista on aiemminkin nähty liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesvetoisissa työryhmissä. Moiset epäilykset vain vahvistuvat, kun keskeneräisestä työstä annetaan julki tietoja, jotka asiantuntijoiden mukaan eivät vastaa tosiasioita.

Voimalan käyttöikä on minimissään 30 vuotta. Valtioneuvoston vuodelle 2020 asetettujen ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi tulee käynnistää välittömästi kaikki mahdolliset toimet, jotka luovat uusia työpaikkoja sekä hyödyntävät kotimaisia luonnonvaroja.

Tällainen nopeasti käynnistettävä hanke on Jyväskylän Energian uuden biovoimalan raaka-ainehankintaa turvaava Päijänne-Keitele -hanke, eikä sitä saa hylätä väärin ja virheellisin perustein.

Lisäksi valtion pitää käynnistää mahdollisimman nopeasti sisävesiteiden kuljetuksia koskeva kokonaissuunnittelu. Suomessa on ainutlaatuiset vesireitit, joita tulee hyödyntää koko kansakunnan hyvinvoinnin takaamiseksi.

HANNU HOSKONEN kansanedustaja (kesk.) maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen eduskunnan kanavatyöryhmän jäsen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

LyhyetKyllä on sääli eläimiä, joista ei pidetä huolta! Syyttömiä kärsijöitä!Pitokiellot voimaan!Metsästäjät menevät egoaan pönkittämään tappamalla viattomia eläimiä!

Kukaan ei valvo Kelaa

Avoimen väylälle myös taloudellista tasa-arvoa

Varpushaukka Keuruun Haapamäellä. Kuva: Marja Mallat

Naaraskorento munii veteen. Kuva: Jukka Luoma

Neitoperhonen. Kuva: Pirjo Ala-Hynnilä

Lukijan kuvatRautapyörä. Kuva: Jorma Soininen

Talousjärjestelmä luo pahoinvointia

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.