Palautuksena tuli pelkkä momentti

Keskisuomalainen otti pääkirjoituksessaan 27.11. aivan oikein kantaa maakunnan tiestön puolesta niin, että nyt on korkea aika siirtää valtion tienpidon rahoituksen painopiste seutu- ja yhdysteiden perusparannuksiin (merkittävät soratiet).

Näin pitää jatkossa toimia.

Yksityisteitä koskevassa kirjoituksessa oli sen sijaan pahuksenmoinen virhe.

Eduskunta ei ole palauttanut vuoden 1995 jälkeen määrärahaa yksityisteiden kunnossapitoon, ainoastaan palautettiin kyseinen momentti takaisin budjettiin - mutta ei rahaa.

Budjettiin otettiin rahaa vain yksityisteiden perusparannuksiin. Pääkirjoituksessa mainitut 1,8 miljoonaa euroa vuonna 2009 käytetään ainoastaan peruskorjaustöihin ja lossien ylläpitomenoihin. Vuotuista yksitystien kunnossapitoa ei valtio avusta. Yksityistiekunnat ovat vuodesta 1996 alkaen toimineet oman rahoituksen ja kuntien avustuksen varassa.

Esimerkiksi Karstulan kunta nosti omaa avustusosuuuttaan kaksinkertaiseksi korvatakseen syntynyttä vajetta.

Kirjoituksesta sai herkästi sen käsityksen, ikääkuin asiat olisivat hyvin yksityisteiden osalta. Näin ei suinkaan ole, vaan valtioavustukset yksityisteiden kunnossapitoon tulisi palauttaa pikaisesti.

Tietenkin on hyvä, että yksityisteiden peruskorjauksiin on ollut valtion avustusrahaa (60 prosenttia) käytettävissä ja myös useat kunnat ovat lisäksi avustaneet ko. hankkeissa (Karstula 30 prosenttia), jolloin tiekuntien omavastuusouus on jäänyt kohtuulliseksi.

ARI ISTOLA tiejaoston sihteeri Tekninen palvelukeskus Karstula

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Varpushaukka Keuruun Haapamäellä. Kuva: Marja Mallat

Naaraskorento munii veteen. Kuva: Jukka Luoma

Neitoperhonen. Kuva: Pirjo Ala-Hynnilä

Lukijan kuvatRautapyörä. Kuva: Jorma Soininen

Talousjärjestelmä luo pahoinvointia

Lyhyet

Lyhyet

Mykkäsen malli lisäisi kivihiilen käyttöä

Poliittisen poliisin paluu

Kiristäjät liikkeellä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.