Palvelut ovat ihmistä varten

Palvelujärjestelmän tulisi voida muotoutua tuen tarpeiden mukaan. Jos muistisairas ikäihminen tarvitsee erityistä tukea oppimiseensa vaikkapa hoivakodissa, pitäisi tukitiimissä olla myös pedagoginen asiantuntija, vaikkapa erityisopettaja. Joustava organisaatio kykenee muokkaamaan palvelujärjestelmäänsä mahdollistamaan erilaiset tuen tarpeet.

Toimintakyvyn ja oppimisen tuki vaatii lasten, nuorten ja aikuisten kohdalla jatkuvaa vuorovaikutusta ja taitoa nähdä kokonaisuuksia sekä oma roolinsa.

Tukea tarvitsevan on lähi-ihmisten ja ammattilaisten kanssa yhdessä sovittava hyvää elämää mahdollistavien kuntoutumisen ja oppimisen tavoitteista. Toimintakyvyn ja oppimisen tavoitteet ja tuki eivät voi olla toisistaan irrallaan: toimintakyvyn sekä oppimisen sekä niiden tuen arviointi tulee olla samaa kokonaisuutta.

Yhteisessä tukityössä keskeisessä roolissa ovat erilaiset tiimit, joissa tukea tarvitseva henkilö, lähi-ihmiset sekä ammattilaiset kohtaavat. Kaikenlainen yhteistyö ei kuitenkaan ole tiimityötä.

Tiimissä tulee kyetä keskustelemaan tavoitteista, toteutuskeinoista, arvioinnista sekä toiminnan kehittämisestä avoimesti ja rakentavasti. Tiimeissä sovitaan myös vastuista ja rooleista eivätkä tiimit ole vallan taistelukenttiä.

Tiimeissä tulee olla monialaisen tuen asiantuntijuutta, millä vastataan kokonaisvaltaisesti toimijan, osallistujan sekä oppijan tuen tarpeisiin hänen elämänkaarensa eri vaiheissa.

Joustavat tukipalvelut voidaan myös tasapainottaa vaikuttamaan ennaltaehkäisevästi. Vaatii kuitenkin vahvoja uusia merkityksiä ja tuen muotoja, jotka voidaan suunnata ennaltaehkäisevänä tukena.

Interventiopuheesta tulee myös siirtyä entistä enemmän ennaltaehkäisypuheeseen ja käytäntöihin. Meidän ammattilaisten tulee muistaa, että keskiössä tulee olla tukea tarvitseva yksilö ja yhteisö, ei tukea tarjoava ammattilainen tai jäykkä palvelujärjestelmä.

Kristine Järnefelt

KT, elto, erityispedagogiikan lehtori

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.