Parantaisiko rakennusalan lama rautakaupan palvelua?

Suomessa rakennusbisneksellä menee lujaa. Sen huomaa hintojen nousun lisäksi myös asiakaspalvelussa. Olen vuodesta 2005 alkaen peruskorjannut rintamamiestaloa ja suorittanut hankinnat työpäivän jälkeen tai viikonloppuisin. Hanketta aloittaessani ajattelin, että onneksi rautakaupat ja muut alan yritykset ovat ottaneet nettisivut käyttöönsä ja tarjoavat sähköpostiosoitteita ja webbilomakkeita, joiden kautta voi laittaa tiedusteluja ja tarjouspyyntöjä liikkeelle iltaisin ja viikonloppuisin.

Totuus on kuitenkin karumpaa kuin kauniit kulissit. Olen vuodesta 2005 alkaen käyttänyt hankkeeseen lähes 100 000 euroa rahaa, mutta ei se näytä alan yritysten asiakaspalvelusta vastaavia henkilöitä kiinnostavan. Ei ainakaan, jos joutuisi vaivautumaan vastaamaan netin tai sähköpostin kautta tulleeseen tarjouspyyntöön.

Hanketta aloittaessani syksyllä 2005 lähetin tarjouspyynnöt sähköpostitse Jyväskylän johtaville rautakaupoille, mutten saanut yhtään vastausta. Kuvittelin, että heillä on todella kiire, kun näkökulmastani suureen hankintaan ei reagoitu mitenkään. Tulostin sitten tarjouspyynnöt paperille ja kannoin ne rautakauppoihin. Aamutuimaan rautakaupoissa oli enemmän henkilökuntaa kuin asiakkaita, joten varmaankin joku heistä olisi voinut minulle myös sähköpostitse vastata. No, mitä tuosta, olihan heillä nyt kirjallinen tarjouspyyntö. Hämmästykseni oli suuri, kun vain kaksi rautakauppaa vaivautui tekemään tarjouksen. Sen jälkeen keskitin hankintani noihin kahteen liikkeeseen.

Sama ilmiö on nyt toistunut useiden vuosien ajan. Laitan vieläkin silloin tällöin iltaisin ja viikonloppuisin toiveikkaasti sähköposteja ja täyttelen yritysten nettilomakkeita. Vaan turhaa näyttää olevan se työ. Nyt olen kohta kuukauden ajan turhaan odottanut vastausta tarjouspyyntöön, jonka lähetin alueen johtavalle maa-ainesten toimittajalle. Onneksi Suomessa ei ole monopoleja, joten voin ostaa tuotteet sieltä, mistä edes jonkinlaista palvelua saa.

Arvoisat rakennusalalla toimivat tavarantoimittajat. Voisimmeko sopia, että poistaisitte nettisivuiltanne turhat yhteystiedot, jottemme me kuluttajat turhaan vaivaisi teitä sähköpostitse tai nettilomakkeillenne kirjoittamalla, kun ette kumminkaan vastaa. Vai voisiko sellainen ihme tapahtua, että näköpiirissä oleva lama iskisi myös rakennusalalle ja pienetkin asiakkaat alkaisivat kiinnostaa?

JOUKO TOSSAVAINEN rintamamiestalon peruskorjaaja Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Tourujoen luontopolku ei ole mikään jätepiste

Lyhyet

Ydinvoima turvallista

Veronmaksajana saa ihmetellä Uuraisten valokuitupäätöksiä

Äänestäjien tahdosta viis

Lyhyet

Helppo ja hyvä teko

Hallituskolmikon tarjoamat vastaukset eivät vakuuta

Ystävien merkitys

Mikä kuntapäättäjiä oikein vaivaa?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.