Parempi imago maksaa, Pekkarinen

Kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.) ehdottaa (KSML 21.3.) Jyväskylän kaupungin busseissa siirtymistä biokaasun käyttöön. Nykyisin niissä on käyttövoimana dieselpolttoaine. Tämä olisi Pekkarisen mukaan viisas ja imagollinen ratkaisu Jyväskylälle.

On kuitenkin niin, että kaasuautojen korjaus- ja huoltokulut ovat huomattavasti kalliimpia kuin dieselautojen. Lisäksi toimintavarmuus on heikompi ja niillä on kallis hankintahinta. Tämä perustuu Helsingin kokemukseen maakaasubusseista ja näin on sanonut julkisuudessa muiden muassa HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila. Tekniikka biokaasuautoissa on samankaltaista. Siksi Helsinki luopuikin maakaasubusseista.

Taloudellisesti ei siis näytä olevan perusteltua siirtyä laajamittaisesti kaasuautojen käyttöön. Olisiko kuitenkin viisaampaa odottaa vielä tekniikan kehittymistä ja taloudellisuuden paranemista ennen suurempia investointeja? On hyvin mahdollista, että tuona aikana saamme uusia ja paremmin kilpailukykyisiä vaihtoehtoja esimerkiksi hybrideistä sekä sähköllä ja vedyllä toimivista ajoneuvoista.

Entä jos biokaasubussien myötä kertalipun hinta olisi 3.30 euroa aiemman 3 euron sijaan? Olisivatko joukkoliikenteen käyttäjät valmiit maksamaan kohonneen lipun hinnan tästä Pekkarisen mukaan imagollisesta ratkaisusta Jyväskylälle? Tämä olisi tärkeä tieto tuleville kuntapäättäjille. Lisäksi hän vaatii verotuksen alentamista biokaasuautoilta, mutta jättää kertomatta, että mistä korvaavat verotulot otettaisiin.

Jarmo Nahkamäki

kuljetuspäällikkö, eläkkeellä

kuntavaaliehdokas (ps.)

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Mustamaalaus ei hyödytä Uuraisia

Palautussopimusten puute on ongelma

Sateenkaariliike vahingoittaa

Lyhyet

Lyhyet

Tietoisuuden lisääminen kieli­mahdollisuuksista ei tapahdu hetkessä

Edullisempaa parkkitilaa kaasu- ja sähköautoille

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.