Pihakadun nurja puoli

Minkälaista liikennelakia sovelletaan pihakadulla? Voiko jalankulkija ajotiellä joutua maksumieheksi? Vai katsotaanko suunnittelija tai terassiaitojen luvanantajat vikapääksi pakottaessaan jalankulkijan ajotielle.

Vaikka jalankulkijaa kuinka ylistetään pihakadun herraksi, on hän silti ajotien heikoin kulkija. Mikä järki on rakentaa terassin aita rotvalliin kiinni ja näin pakottaa ihmiset ajoradalle? Ikäihminen tuntee aiheellista pelkoa 6 metriä leveällä kaksisuuntaisella ajotiellä. Katupäällikkö Tuula Smolander totesi 16.4. 2015 Keskisuomalaisessa: ”Koko pihakatu on tavallaan jalankulkijoiden suojatietä”. Tämä on mahdotonta uskoa todeksi, kun lapsesta asti on opetettu kävelemään ajotien vasenta laitaa ja kaupungissa katukäytävällä ja suojatiellä.

Vast`ikään Keskisuomalaisessa oli pieni uutinen hätänumeropäivänä: Nuoret ja iäkkäät vaarassa liikenteessä. Riski onnettomuuksiin nousee tasaisesti 70-vuotiaasta alkaen ja kasvaa selvästi 75 vuoden iän jälkeen.

Vanhan jalkakäytävän poikki rakennetaan anniskeluterasseja ja niiden kohdalle ajotielle tuodaan kokoelma 6–7 metriä pitkiä lavoja. Voi olla, että keppiä käyttävä köpöttelijä joutuu kulkemaan 6 m leveällä ajotiellä 50 m matkan ennenkuin pääsee palaamaan jalkakäytävälle.

Pitäisi olla murehtimatta tulevaa kesää ja pakollista kävelyä 6 m leveällä ajokaistalla ja unohtaa viime kesän ikävä kokemus päälleni peruuttavasta autosta.

Liisa Salminen

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Pienet kunnat ahdingossa

Joogit vastasaunan lauteille

Lyhyet

Lyhyet

Kuka lopulta kerää rahat vappusatasiin?

Haasteina oppilasmäärä ja kiinteistön soveltuvuus

Tulevaisuus vaatii tekoja

Lukijan kuva

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.