Poikkiradasta Keski-Suomen vahvuus

Tunnettu Haapamäellä syntynyt elokuvaohjaaja Matti Kassila tuo aivan oikein esille ne vahvuudet ja mahdollisuudet, joita Suomen leveimmältä kohdalta kulkeva poikkirata ja ns. vanha Pohjanmaan rata Haapamäen kautta merkitsevät (Ksml 10.8.). Olen eduskunnassa tehnyt näihin liittyen useampiakin aloitteita ja kirjallisia kysymyksiä. Porin satamajohtaja Jaakko Nirhamo on antanut poikkiradalle Parikkala-Joensuu-Pieksämäki-Jyväskylä-Haapamäki-Pori nimen "Suomen teollisuus- ja transitorata, STTR".

Suomessa ajatellaan, että maan poikittainen liikenne voi kulkea vain Salpausselkää pitkin tai pohjoisien reittien kautta. Kuitenkin maamme kaivos- ja kaivannaisteollisuus sijaitsee suurelta osin Itä- ja Koillis-Suomessa.

Luontaiset ratayhteydet tulisivat mm. Savon ja Keski-Suomen ratojen kautta Jyväskylään. Täältä ne olisi mielekkäintä ohjata Haapamäen ja Parkanon kautta Porin ja Rauman yleensä jäättömiin satamiin. Näissä on runsaasti vapaata satama- ja laivakapasiteettia. Usein laivat liikkuvat puolityhjinä. Vuosaaren satama on jo nyt liikenteellisesti ruuhkaisten yhteyksien takana.

STTR:n idea on osin eriyttää nopean henkilöliikenteen ja raskaiden kuljetusten ratoja. Nopeat pendoliinot ajaisivat entistä vauhdikkaammin Jyväskylästä Jämsän kautta Tampereelle ja Helsinkiin. Raskaat tavarakuljetukset voitaisiin ohjata eri suunnista STTR:ksi nimetylle poikkiradalle, jonne niitä todella mahtuisi.

Tätä varten Haapamäki-Parkano-Pori -rata tulisi kunnostaa. Tämä olisi teknisesti helppo toteuttaa, kun rata on vain osittain vähäisessä liikenteessä. Näin poistettaisiin ruuhkia muilta radoilta ja vältyttäisiin kalliiksi tulevilta uusinvestoinneilta. Liikenne tulisi kaikkialla sujuvaksi. Samalla häiriötilanteita varten olisi toimivat vaihtoehdot.

Hyvä, että Matti Kassila tukee ajamiani vanhan Pohjanmaan radan, Seinäjoki-Haapamäki-Orivesi-Tampere kunnostustavoitteita. Tämä rata tulee nähdä ja parantaa Pohjanmaan pääradan toisena raideparina.

Tämän ajattelun vaikutukset olisivat Keski-Suomen kannalta merkittävät. Yhteydet pohjoiseen ja länteen paranisivat, näitä voitaisiin hyödyntää sekä tavara- että henkilöliikenteessä. Haapamäeltä poikkiradan luoteinen haara Vaasaan ja Seinäjoelta Ouluun ja Kaskisiin osana vanhaa Pohjanmaan rataa loisi merkittäviä mahdollisuuksia maakuntien välisiin toimintoihin ja synnyttäisi monenlaista verkottumista länsi-itä -suuntaisesti. Nämä kaikki olisivat myös osa Venäjältä Atlantille ulottuvaa Keskipohjolaa.

Jyväskylän yliopistolle ja muille maakuntamme oppilaitoksille yhteydet eri Pohjanmaan maakuntiin aina Lappiin asti ovat tärkeät. Poikkiradalle tulisi saada pikajunapareja Vaasa-Haapamäki-Joensuu ja Jyväskylä-Haapamäki-Oulu.

Mitä yhtenäisempiä reitit olisivat ilman odotuksia ja monia vaihtoja, sitä enemmän ne varmasti myös saisivat matkustajia. Myös ilmasto- ja ympäristöpoliittiset syyt voisivat kannustaa yleisen liikenteen kehittämiseen, jossa linja-autoilla ja junilla ovat molemmilla omat erityisvahvuutensa.

LAURI OINONEN kansanedustaja (kesk) liikenne- ja viestintävaliokunta, vj. Keuruu, Haapamäki

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kirja on seikkailu

Vanhus- asiassa tarvitaan ryhtiliike

Kotoutus on hyvällä mallillla

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Tekeekö seksuaalikasvatus nuorista helppoja uhreja?

Tulevaisuuden hoiva

Numerot kertovat aina ihmisistä, kokoomus

Ken on syyllisin?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.