Poliitikkojen sote-leikkejä ihmisten terveydellä

Vuosien varrella on poltettu miljoonia euroja sote-uudistusten valmisteluun. On syntynyt poliittisia intohimoja toteuttava kallis valmistelukulttuuri. Sote-uudistus tarvitaan – kustannus- ja laatuerot eri puolilla maata ovat liian suuret. Kaksi vuotta sitten uudistus kaatui perustuslaillisiin ongelmiin. Valmistelu sai farssiin piirteitä, jossa muun muassa oikeusvaltioperiaate ja vallan kolmijako-oppi lensivät romukoppaan.

Sote-uudistusta leimaa kiire. Vakava ongelma on perusoikeudet turvaavan perustuslain vähättely. Samalla asioita valmistellaan pitkälle ilman yhtään voimassaolevaa lakia ja osittain sillä perusteella yritetään runnoa lait läpi. Huono lainsäädäntö on lopulta eturyhmien vallankäyttöä, sitä ei voi perustella kiireellä ja uudistustarpeilla.

Sote-uudistuksen tavoite on terveyserojen kaventaminen ja kustannusten hillitseminen. Uudistuksen toimeenpanoon on kuitenkin liian lyhyt aika, ongelmaksi muodostuu valinnanvapaus. Pahimmassa tapauksessa sote-palvelut ovat kaaoksessa vuoden 2019 alussa, vrt. Kelan toimeentulotukisotku. Valinnanvapauden käyttöönottoa tulisi lykätä, valinnanvapaus ei ratkaise sote-palvelujen ongelmia.

Valinnanvapauslakiesitys on esimerkki ihmisen hyvinvoinnin politisoitumisesta. Yksi hallituspuolue haluaa valinnanvapauden ja toinen maakuntahallinnon. Sote-uudistusta ei tehdä palvelukeskeisesti vaan rakennekeskeisesti höystettynä poliittisilla tavoitteilla. Hallitus pelkää kevään 2019 eduskuntavaaleja – vaalitappiota. Maksajana on kansalaisten hyvinvointi. Sote-uudistus ei voi olla poliittista peliä kansalaisten terveydellä. Puolueilla pitää olla moraalia tehdä tästä asiasta pitkän aikavälin projekti, joka viedään yhdessä maaliin. Sote-uudistus on palautettava kaikkien puolueiden parlamentaariseen valmisteluun.

Lakiehdotuksissa on outoa kuntien ajaminen pois tuottamasta sote-palveluja. Tilalle tulee maakunta, yksityinen yritys ja kolmannen sektorin järjestö. Käsiteltävä lainsäädäntö tarvitsee lisäyksen kunnan mahdollisuudesta jäädä maakunnan alaisuuteen tuottamaan palveluja. Eli maakunta olisi järjestävä taho – kunta tuottajataho. Tällä säästetään tulevan uudistuksen kustannuksia. Monissa kunnissa palvelut toimivat laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Joidenkin kuntien sote-palvelut kannattaa siirtää maakunnan tuotettaviksi.

Vuoden 2017 alusta Muurame siirsi sote-palvelunsa liikelaitokseen, koska palveluita ei saanut yhtiöittää. Oikeuskäytäntö Suomessa on ollut se, että sote-palveluissa käytetään julkista valtaa. Perustuslain näkökulmasta vallankäyttöä ei ole voinut siirtää yrityksille.

Nyt kuitenkin sote- ja valinnanvapauslainsäädäntöesityksessä on menty aivan toiseen suuntaan. Maakunnalliset sote-palvelut pitää yhtiöittää. Samalla maakunnallinen sote-yhtiö ja sote-palveluita tuottavat yhtiöt käyttäisivät julkista valtaa. Tämä ei viime vuonna onnistunut perustuslaillisista syistä. Kuka on onnistunut lobbaamisessa?

Mika Ilvesmäki

kunnanvaltuuston 2. vpj.

kuntavaaliehdokas (kesk.)

Muurame

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kirja on seikkailu

Vanhus- asiassa tarvitaan ryhtiliike

Kotoutus on hyvällä mallillla

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Tekeekö seksuaalikasvatus nuorista helppoja uhreja?

Tulevaisuuden hoiva

Ei auta pelkkä raha ja mitoitus

Numerot kertovat aina ihmisistä, kokoomus

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.