Potilaan tieto ei kulje asiantuntijalta toiselle

Tuttavani vasempaan akillesjänteeseen tehtiin puhdistustoimenpide kolme vuotta sitten. Viime syksynä hänen oikea akillesjänteensä alkoi oireilla samalla tavalla rasituksesta johtuen. Tuttavani hakeutui yksityiselle, liikuntavammoihin perehtyneelle erikoislääkärille, joka totesi jänteen tulehtuneeksi.

Hoitona oli kortisonipistos, tulehduskipulääke sekä lepo. Tämä auttoi muutaman viikon. Jänne kipeytyi kuitenkin herkästi, niinpä tottunut hiihtäjä ontui jo yhden hiihtolenkin jälkeen. Kipu ajoi hänet uudelleen saman lääkärin vastaanotolle, jossa edellinen hoito toistettiin. Näin päästiin eteenpäin muutamia viikkoja.

Kolmannella kerralla toteutettiin vielä samat hoidot, mutta nyt vastaanotolla tuumailtiin jo leikkausmahdollisuutta ja jänteen puhdistamista. Lääkärin mukaan tämä kuitenkin vaatisi vielä ortopedin arvioinnin, sillä vain ”ortopedi voisi keskustella keskussairaalan ortopedin kanssa”.

Tuttavani varasikin ajan saman yrityksen ortopedille. Tämän kanssa syntyi nopeasti yhteinen näkemys kirurgisen hoidon tarpeesta eli akillesjänne tulisi puhdistaa. Tuttavaltani tiedusteltiin vakuutusta, mutta kun sitä ei ollut, ortopedi kirjoitti lähetteen keskussairaalaan ja tuttavani jäi odottamaan kutsua toimenpiteeseen.

Seitsemän viikkoa myöhemmin akillesjänteen kipu ajoi tuttavani jälleen jo tutuksi tulleen erikoislääkärin puheille. Nyt akillesjänteeseen pistettiin neljännen kerran kortisonia ja hän sai tulehduskipulääkereseptin. Vastaanotolla tuttavani oli kysynyt leikkausjonosta ja ihmetellyt lääkärille, kun mitään kirjettä keskussairaalasta ole tullut. Tähän lääkäri ei oikein ottanut kantaa.

Tuttavani päätti varmistaa asiaa keskussairaalan kirurgian poliklinikalta, josta hän sai kuulla, että lähete oli tullut. Hänelle kerrottiin myös, että hänen pitäisi varata ”keskusteluaika” talon ortopedille akillesjänteen hoidosta, jonka jälkeen leikkausasia vasta etenisi.

Kipu akilleksessa tuntui ja tässä vaiheessa rauhallisena pidetyn tuttavani lämpö alkoi hieman nousta; ”mitä ihmettä, keskustelemallako akillesjänteitä nykyään puhdistetaan?? Eikö tässä ole jo arvioita tehty ihan riittävästi monen asiantuntijan voimin?”

Tuttavani tapaus kuvastaa hyvin tämän päivän terveydenhuollon järjestelmän toimivuutta. Se on monimutkaista ja byrokraattista, jossa asiakkaan näkökulma näyttää unohtuneen.

Asiakas juoksee asiantuntijalta toiselle, aikaa kuluu ja rahaa palaa.

Vakuutuksen kanssa aikaa todennäköisesti säästyisi, mutta rahaa palaisi enemmän, tosin se menisi vakuutusyhtiöltä suurimmaksi osaksi.

Tuttavani sai varattua ajan keskussairaalan ortopedille. Akillesjänne pistää nilkuttamaan, pienikin nopea liike aiheuttaa vihlaisevan kivun.

Tätä hoitopolkua on menty nyt 9 kk, rahaa on palanut jokaisella vastaanotolla reilun 100 euroa + lääkeinjektiot ja lääkkeet, eikä siinä vielä kaikki, vaan lisää kustannuksia on tulossa.

Onko tämä tosiaan parasta, mihin meillä pystytään? Ketä tällainen toiminta palvelee?

Pirkko Hirvonen

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kaupunkipyörät ovat osa ketterän kestävää liikkumista

Suomipop, pyörätuolit ja taksien kyydit

Valvonta on yhteistyötä

Hallitus vie meitä kerrostaloihin

Lentäen vai netitse?

Lyhyet

Lyhyet

Kohtuuden pitää riittää – työelämässäkin

Lyhyet

Kulmuni on paras johtaja keskustalle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.