Potilasta opastettaessa hoito- yksikkö on avainasemassa

Sanna Ryynänen antoi kriittistä palautetta Fimlabin laboratoriopalveluista (KSML 9.5.). Palaute perustui omakohtaisiin kokemuksiin.

Palaute on ollut aiheellista, ja olemme pahoillamme epäonnistuneista palvelutapahtumista. Haluamme avata toimintaperiaatteitamme ja tavoitteitamme.

Fimlab on kolmen sairaanhoitopiirin (Keski-Suomi, Pirkanmaa ja Kanta-Häme) kokonaan omistama laboratorioyhtiö. Vaikka Fimlab on yhtiö, kyse ei ole palvelun ulkoistamisesta tai yksityistämisestä vaan yhtiömuotoon organisoidusta julkisesta terveydenhuollosta. Yhtiön tavoite on tukea Keski-Suomen maakunnan terveydenhuoltoa tuottamalla maakunnan asukkaille laadukkaita laboratoriopalveluja. Jyväskylän alueen palvelua kehitetään tiiviissä yhteistyössä kaupungin ja sairaanhoitopiirin kanssa.

Vaajakoskella Fimlab toimi kevääseen 2015 saakka terveysaseman tiloissa. Kun tilat joutuivat käyttökieltoon sisäilmaongelman vuoksi, kaupunki osoitti nopeasti korvaavat tilat viereisestä palvelutalosta. Korvaavat tilat eivät ole laboratoriotoimintaa varten suunnitellut, eikä niissä ole mahdollista järjestää palvelua optimaalisella tavalla. Tärkeänä kuitenkin pidettiin, että palvelua Vaajakoskella voitiin jatkaa.

Väistötilojen opastus oli alussa puutteellista, mutta sitä on parannettu. Edellytykset palvelun järjestämiseen paranevat oleellisesti, kun uusi terveysasema valmistuu ja saamme asiakkaidemme käyttöön laboratoriopalvelua varten suunnitellut tilat.

Suurin osa Fimlabin laboratorioista toimii ajanvarauksella. Näin vältytään palvelun ruuhkaantumiselta ja jonoilta. Tavoitteemme on palvella ajanvarausasiakkaat aina ajallaan. Ajanvarauksia voi tehdä ympäri vuorokauden internetissä tai arkisin klo 7–18 puhelimitse.

Asiointi ilman ajanvarausta on mahdollista,jos lääkäri arvioi tutkimukset päivystysluonteisiksi, tai kun laboratorioon tuodaan kotona otettuja näytteitä tai noudetaan tarvikkeita. Virtsanäytteet kannattaisi yleensä ottaa kotona etukäteen.

Tavallisin syy laboratoriopalvelun epäonnistumiseen on puutteellinen tiedottaminen ja ohjaus. Näin oli myös Sanna Ryynäsen kuvaamissa tapauksissa. Yksilöllisten neuvojen antamisessa avainasemassa on aina hoitoyksikkö, jolla on käytettävissään potilasta ja hänestä tehtäviä tutkimuksia koskevat tiedot. Fimlab vastaa siitä, että hoitoyksiköllä on ajantasaiset tiedot laboratorion toimintakäytännöistä. Ajanvaraus ja tutkimuksiin valmistautuminen onnistuvat, kun potilas tietää, mitä kokeita hänestä otetaan.

Fimlabin asiakasneuvonta antaa opastusta puhelimitse arkisin klo 8–16. Mikäli palvelussa on ruuhkaa, soittaja voi valita takaisinsoittopalvelun. Tällä varmistetaan, että asiakas ei jää vaille vastausta.

Fimlabin Jyväskylän henkilökunta tekee parhaansa hyvän asiakaspalvelun toteuttamiseksi. Yhteistyöllä hoidosta vastaavien terveydenhuollon organisaatioiden kanssa pyrimme jatkuvasti parantamaan toimintatapojamme ja asiakaspalveluamme.

Toivomme jatkossakin asiakkailtamme palautetta, jota käytämme toimintamme kehittämiseen. Tehokkain tapa palautteen antamiseen on käyttää toimipisteissämme ja nettisivuillamme olevia palautekanavia.

Anu Mustila

palvelujohtaja

Fimlab

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Ellun Kanoilta ei juuri osteta

Kyllön terveysaseman asiakaspalvelu ei toimi

Lyhyet

Lyhyet

Olisiko vanhusasian- valtuutetun aika?

Perustulo- kokeilu oli tiedevilppiä

Maksuväline- petosta ei todettu

Luetko sinä? No, mutta miksi et?

Lyhyet

Jyväskylä valvoo yhdenvertaisesti omaa ja yksityistä palvelutuotantoa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.