Putoaako Keski-Suomi kartalta?

Kansainvälisyys on nykyisin valtioiden ja alueiden elinvoimaisuuden avainkysymyksiä. Kansainvälisyyteen kuuluu mm. rahan, tavaran ja ihmisten liikkuminen sujuvasti ja nopeastikin. Tarvitsemme juna-, tieto-, linja-auto- ja lentoliikenteen täyttämään näitä vaatimuksia.

Pitkät kotimaan matkat ja ulkomaan liikenne on lentoliikenteen heiniä. Keski-Suomessakin on useita kansainvälisillä markkinoilla toimivia yrityksiä. Näiden täällä pitämiseksi ja uusien yritysten tänne saamiseksi tarvitaan Jyväskylän lentoasemaa ja toimivaa lentoliikennettä.

Ulkomaisille liikemiehille annettu kuvitteellinen saapumisohje Keski-Suomeen voisi kuulua: "Kun saavutte Helsinki-Vantaan lentoasemalle, noutakaa 2. terminaalin alakerrasta matkatavaranne. Siirtykää terminaalin ulkopuolelle ja etsikää bussi, joka ajaa Helsinkiin. Matka sinne kestää ainoastaan 40 minuuttia. Bussin päätepysäkin lähellä on rautatieasema, josta lähtee juna Jyväskylään seuraavan kahden-kolmen tunnin sisällä. Ostakaa lippu asemalta ja varmistakaa junan lähtöaika. Matka-aika Jyväskylään on runsaan kolmen tunnin mittainen. Noudamme Teidät Jyväskylän Matkakeskukselta, josta jatkamme matkaa tehtaallemme."

Keski-Suomi kansainvälistymishaaveissaan ei kestä kuvattua matkaohjelmaa. Järjetöntä on myös haaveilla oikoradasta. Jo nykyisenkin raideliikenteen tukieurot pitäisi miettiä uudelleen.

Jos raideliikenteessä siirryttäisiin kustannusvastaavaan hinnoitteluun, saisivat haaveet realistisuutta. Lentoliikenteessähän matkustaja maksaa matkansa lisäksi myös lentoasemat ja niiden rakenteet ilman valtion tukia.

Laskusuhdanteen aikana matkustustarve vähenee. Lentoyhtiöt ovat vaihtaneet konetyyppejään pienempiin täyttöasteen pitämiseksi edes kohtuullisena. Tämä tie on nyt käyty loppuun. Seuraavaksi tartutaan vuorotiheyteen. Jyväskylän lentoasemalla vuorojakin on jo jouduttu karsimaan.

Jotta lopulliselta romahdukselta vältyttäisiin ja taattaisiin lähtökohdat Keski-Suomessakin uuteen nousuun kansainvälistymisessä, keinoksi toimiville yrityksille ja yhteisöille jää liikennemuodon valinta. Kaikki kulut huomioiden ei mikään kuljetusmuoto ole toistaan sanottavasti kalliimpi tai halvempi. Myöskään ns. vihreillä arvoilla ei valintoja voi perustella, kun otetaan huomioon rakentamisesta ja ylläpidosta aiheutuvat päästöt.

Mikäli lentoliikenteen annetaan nyt kuihtua olemattomiin, Keski-Suomi on menettänyt merkittävän kilpailutekijänsä. Toimivan ja vakaan lentoliikenteen piirissä on monta vastaavaa kasvukeskusta, jotka odottavat jo seuraavaa nousua.

MARKKU LINNA Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Älä lopeta sanomasta kauniita

”Ratsastus on helppoa”

Vanhemmuuden tärkein taito on ymmärtää lasta

Joukkoliikennettä kehitettävä rohkeasti Jyväskylän seudulla

Lukijan kuvatPotmonkoski Kannonkoskella. Kuva: Markku Pelkonen

Kolmikko aamun sumussa. Kuva: Sirpa Jyske

Tilhi esittelee marja-ateriaansa. Kuva: Maarit Siitonen

Tärttämäen silta Äänekoskella. Kuva: Olli Oksanen

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.