Pyöräilyn oltava turvallista, kestävää ja fiksua

Pyöräily on fiksu tapa liikkua. Se lisää käyttäjän hyvinvointia ja on ympäristön kannalta kestävä liikkumisen muoto.

Kaupunkien kannattaakin tietoisesti panostaa pyöräilykulttuurin kehittämiseen.

Jyväskylässä varsinkin keskustan liikkuminen on luotava niin, että kuntalainen voi yhdistellä sujuvasti kävelyä, pyöräilyä, ja joukkoliikennettä.

Kaupunkia on vaikea sanoa pyöräily-ystävälliseksi, mikäli sen asukkaat joutuvat pelkäämään omien pyöriensä säilyttämisen suhteen.

Sijoittamalla pysäköintipaikat valaistuille- ja läpikulkualueille saadaan turvallisuuden tunnetta pyöräilijöiden keskuudessa lisättyä. Matkakeskuksen alue on otollinen myös kameravalvonnalle.

Pysäkkien sijainnit ovat olennaisia varsinkin matkustettaessa joukkoliikenteen ja pyöräilyn yhdistelmänä.

Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämissuunnitelmassa on nostettu pyöräilyn rooli arkiliikunnan muotona kärjeksi. Tämä on oikea valinta.

Yksi tämän hetken haaste on pyöräliikenteen läpikulku keskustasta. Kilpisenkadun muuttaminen pihakaduksi olisi merkittävä apu tämän solmun avaamiseksi.

Olemassaoleva Jyväskylän pyöräilyn edistämissuunnitelma on asettanut tavoitteeksi, että pyöräilyn kulkumuoto-osuus on 25 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Kunnianhimo on näin tärkeässä asiassa oikean suuruista.

Lähivuosina tavoitteeseen pääseminen vaatii päättäjiltä poliittista tahtoa ja näkemyksellisyyttä koko Jyväskylän pyöräilykulttuurin edistämiseksi.

Arttu Karila

opiskelija

kuntavaaliehdokas (kesk.)

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Katoilta pudotettavan lumen käsittelyyn on vaihtoehto

Vanhusten perhehoito tuo kodinomaisuutta

Vähäpäästöiseen liikenteeseen

Vero- vapaus ja synnytys

Kirja on seikkailu

Vanhus- asiassa tarvitaan ryhtiliike

Kotoutus on hyvällä mallillla

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.