Rajoitettu ajo-oikeus nuorille

Nuorille kuljettajille sattuneiden traagisten liikenneonnettomuuksien jälkeen keskustellaan paljon siitä, mitä olisi tehtävä nuorten riskikuljettajien hyväksi. Joskus kaikki liikenneonnettomuuden riskitekijät - uusi ajokortti, ylinopeus, täysi auto, näyttämisen halu, viikonloppu ja alkoholi - kasautuvat samaan paikkaan ja silloin seuraukset ovat tuhoisat.

Olisiko nyt jo aika muuttaa suomalaista ajokortin saantikäytäntöä asenteita korjaavampaan suuntaan? Suomalainen autokoululaitos on hinta/tulos -suhteeltaan heikko koulutusjärjestelmä. Autokoulu on kallis, opetus on hyvää ja tehokasta, mutta tulokset liikenneonnettomuustilastojen valossa ovat .

Kun verrataan Yhdysvaltoihin, niin siellä joissakin osavaltioissa saa kortin ja ajo-oikeuden parillakymmenellä taalalla ilman minkäänlaista autokoulua. Kuitenkin siellä on vähemmän onnettomuuksia ajettuja kilometrejä kohti kuin Suomessa. Jos suomalaisen autokoulujärjestelmä olisi hyvä, niin täällähän ei silloin tapahtuisi ensimmäistäkään liikenneonnettomuutta. Mutta kuitenkin tapahtuu.

Vika ei missään tapauksessa ole koulutuksessa, vika on ihmisten asenteissa! Meillä suomalaisilla on kieroutunut asenne autoiluun ja liikenteeseen. Selvimmin tämä näkyy maanteillä älyttömänä ohituspakkona ja ylinopeuksina sekä yleisenä piittaamattomuutena. Asennevammaa on meillä aikuisilla ja meistä se nuoriinkin heijastuu.

Nuorten asenteiden muuttamiseksi olisi yksi harkinnan ja kokeilemisen arvoinen tapa. Meidän täytyisi ottaa käyttöön tai ainakin kokeilla tosissaan sellaista mallia, jossa nuoret saisivat ajokortin jo 16-vuotiaana, mutta ehdollisena ja aikarajoitteisena. Kortti olisi ensimmäisen kahden vuoden ajan voimassa esimerkiksi vain maanantain aamukuudesta perjantain iltakuuteen.

Kun nuori kuljettaja käyttäisi ajo-oikeuttaan ensimmäiset kaksi vuotta ainoastaan koulu-, työ- tai harrasteajoihin em. kellonaikojen puitteissa, niin hänelle varmasti muodostuisi käsitys siitä, että auto ei ole leikkikalu tai näyttämisen väline, vaan hyödyke, jota käytetään liikkumiseen paikasta toiseen. Kun nuori kuljettaja saisi näin enimmät ajopaineensa puretuksi, hänen asenteensa liikenteeseen olisi varmasti kypsempi kuin saadessaan 18-vuotiaana rajoittamattoman ajokortin.

Ne nuoret, jotka eivät pystyisi tai haluaisi käyttää tällaista kahden vuoden rajoitettua ajo-oikeutta, saisivat ensimmäisen korttinsa esimerkiksi sellaisin rajoituksin, että viikonlopun aikaan he eivät saisi pitää kyydissään muuta kuin korkeintaan yhden vieraan henkilön tai useampia oman perheen jäseniä. Siinäkin tapauksessa näyttämispaineet kesäisenä yönä laskisivat.

Väitän, että tämä olisi edullinen ja nopea tapa saada suomalaista liikenneasennetta paremmaksi. Ehdotankin ministerille, että mahdollisimman nopeasti koottaisiin työryhmä tämän asian alulle saattamiseksi.

PEKKA VILKUNA kansanedustaja (kesk.) Nivala

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.