Rakennemuutos on mahdollisuus

Muutamat päättäjät näkevät sosiaali- ja terveysministeriön esityksen palvelurakenteista haitallisena ja nykyisiä terveyspalveluita heikentävinä (Ksml 31.5). Todellisuudessa esitetyt muutokset hiukan parannettuina olisivat mahdollisuus keskisuomalaisille, sekä muille Kuopion yliopistollisen sairaalan sairaanhoitopiirien asukkaille.

Esityksen mukaan palveluiden järjestämisvastuu tulee olemaan Kuopion yliopistollisen sairaalan, nk. miljoonapiirin kokoisella järjestäjäorganisaatiolla.

Terveys- ja sosiaalitoimen lähipalveluiden (mukaan lukien perustason erikoissairaanhoito) tapahtuu keskuskuntamallilla, tai maakunnan kokoisilla kuntayhtymämalleilla.

Keski-Suomessa tilanne on se, että Jyväskylän kantokyky ei riitä ottamaan vastuuta koko maakunnan terveyspalveluista, joten tänne jää ainoaksi järkeväksi mahdollisuudeksi maakunnallinen tuotantomalli.

Käytännössä kehittämiseen on liitettävä myös terveys- ja sosiaalipalveluiden rahoituksen uudelleen järjestäminen. Yksi malli olisi, että kaikki erityisvastuualueen kunnat maksavat perustettavalle organisaatiolle nk. kapitaatioperusteisen maksun (yhtä paljon jokaisesta asukkaastaan), jolla perustettava organisaatio järjestää erityistason vaativan erikoissairaanhoidon.

Varsinaisesti asukkaiden terveyspalvelut tuotetaan maakunnan kokoisissa organisaatioissa, joille valtio maksaa alueen asukkaiden iän ja sairastavuuden huomioivan valtionosuuden. Myös kela-korvaukset voitaisiin ohjata suoraan palvelujen tuottajaorganisaatiolle, joita olisivat perustettavat kuntayhtymät, liikelaitokset tai osuuskunnat.

Näissä organisaatioissa maakunnan erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto ovat yhdessä, saman rahoituksen ja johdon alaisuudessa. Tämä takaa resurssien oikean suuntaamisen. Samat maakunnan kokoiset organisaatiot tuottavat alkuun kaikki terveyspalvelut (nykyisen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon) ja niihin liittyvän sosiaalitoimen palvelut.

Perusterveydenhuollon saatavuuden turvaamiseksi lähipalveluiden tuottajayksiköt pysyvät pienempinä ja kuntalaisia palvelevina. Organisaation sosiaalitoimen palvelut ovat lähinnä vanhuspalvelut. Myöhemmässä vaiheessa sosiaalitoimi voi integroitua maakunnalliseen organisaatioon kokonaankin.

Uusi järjestämismalli mahdollistaisi erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon rajapinnan häviämisen, hoitoketjujen sujuvuuden ja hyvän hoitoon pääsyn. Esimerkkinä voi mainita, että missä tahansa kunnassa erikoislääkärin konsultaatiopalvelut on mahdollista järjestää vaivattomasti saman tuottajaorganisaation sisällä, osana lääkärin normaalia työnkuvaa.

Kun lisäksi rakennetaan työn tekemistä kannustavat palkkaukselliset elementit (osuuskuntamalli?), on meillä suuri mahdollisuus saada peruspalvelut järjestykseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Tarvitsemme nopeat yhteydet

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lyseo käräjäoikeuden kodiksi

Hoitajamitoitus-vääristelyä

Suomessa on hyviä ja huonoja maahanmuuttajia

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.