Rekat liikenteessä

Olen mielenkiinnolla seurannut tällä palstalla Juhani Suonpään 6.1. aloittamaa kirjoittelua raskaiden ajoneuvojen nopeuksista.

Itselläni katson olevan jonkinlaista kokemusta ja tietoa kyseisestä asiasta, koska olen työni puolesta liikkunut tienpäällä vuodesta 1960 reippaasti yli miljoona kilometriä. 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa ajoin sekä rekkaa että pienempää kuorma-autoa ammatikseni jonkun aikaa. Silloin suurin sallittu nopeus oli 70 km/h, mutta autot olivat mitä olivat, eivätkä kulkeneetkaan paljon tuota lujempaa.

Nykyisin tuo nopeus on 80 km/h. Autot ovat kehittyneet niin, että moni henkilöauto ei pärjää turvallisuudessa eikä ajo-ominaisuuksissa niille. Viimeisen kymmenen vuoden aikana, ollessani vielä työelämässä, jouduin ajamaan vielä aika paljon erilaisilla kuorma-autoilla ympäri maata.

Ensin tulivat pakolliseksi ajopiirturit, joista viranomaiset seuraavat, mitä nopeuksia on ajettu. Tämän jälkeen tulivat nopeuden rajoittimet, jotka ovat säädetty siten, että maksiminopeus on 85 km/h. Näistä johtuen raskaiden ajoneuvojen mittarit ovat erittäin tarkat, kun sitä vastoin monissa henkilöautoissa virhe voi olla yli kymmenen prosenttia.

Eli tässä asiassa olen täysin samaa mieltä, nimimerkin ei "Tientukkona" (9.1.), kanssa. Markku Asmundela kirjoitti (8.1.) ajaneensa "lievää ylinopeutta", 85 km/h. Tosiasia on, että hänen autonsa nopeus on nähtävästi ollut reilusti alle 80 km/h.

Aikoinaan Karpo ja Itkonen testasivat eri automerkkien mittarit ja siinä testissä parhaiten pärjäsivät ruotsalaiset ja keski-eurooppalaiset automerkit, Kaukoidän merkkien ollessa hännän huippuina.

Onhan tietenkin mahdollista, että nopeudenrajoittimia on "peukaloitu", mutta tämä on jo niin iso rike, etten usko kovin monen siihen ryhtyvän, sillä kuljetusala on niin kilpailtu, ettei ylimääräisiin tuhansien eurojen sakkoihin kenelläkään luulisi olevan varaa.

Joten antakaa raskaan liikenteen kulkea omaa vauhtiaan, älkääkä olko tien tukkona, sillä se aiheuttaa vaarallisia tilanteita.

RAUNO HIMANKO Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Missä viipyvät teot Keski-Suomelle?

Jos historia ei opeta, se rankaisee

Yhteinen aika vanhempien kanssa on lapsen oikeus

Lyhyet

Budjettinäytelmä toistuu jälleen

Mitä kuuluu Jyväskylän kulttuurikaupungille?

Pelastetaan tämä maapallomme!

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.