Rekkaralli uhkaa lasten turvallisuutta

Mutkaista, pimeää tietä ajaa Palokassa kymmeniä raskaassa, 15–30 tonnin lastissa olevaa rekkaa tai rekka-perävaunu -yhdistelmää vuorokaudessa. Vauhti on kova, rekat jyräävät suojatiet ja hidasteet vauhtia hiljentämättä. Joka arkipäivä, aamu 7:stä ilta 22:een.

Samalla tiellä lapset kulkevat asuinalueelta kouluun, tien reunassa ja sen ylittäen. Kaupunki säästää, tielle ei rakenneta ennen rekkarallia jalankulkuteitä, ei laiteta nopeusrajoituksia tai valvota niiden noudattamista. Kun rekka pyyhkäisee kapealla, pimeällä tiellä jalakulkijan ohi, se imaisee helposti pienen kulkijan tien reunasta.

Louhintaluvan myöntävässä rakennus- ja ympäristölautakunnassa on yksitoista jäsentä, kaikista puolueista. Se on myöntänyt Palokan alueelle useita vastaavia ympäristölupia. Yhdestäkään ei ole tehty kunnollista kokonaistarkastelua. Samaan aikaan alueelle on kaavoitettu monia, lapsiperheille tarkoitettuja asuinalueita. Sinne on muuttanut kymmeniä lapsiperheitä, aiemmin turvalliseksi mainostetulle alueelle.

Asukkaat ovat vastustaneet jyrkästi Rudus Oy:n louhintalupaa alueelle. Vastustuksella ei ole ollut mitään vaikutusta, vaan lupa tullaan myöntämään. Kuka ottaa vastuun, jos lapsi jää rekan alle vaarallisella tiellä? Eivätkö virkamiehet ja luottamusmiehet ole myös vastuussa tekemistään ratkaisuista?

Marialiisa Tossavainen

äidinkielen opettaja

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Uutissuomalaisen debatti: Suomelle voi käydä kuten Italialle ja Kreikalle, varoittaa Risto Murto – talouskriisien lasku jää nuorille työikäisille

Lyhyet

Lyhyet

Seurakunnat hoitavat kyllä metsiään

Puistokadun pyörä- reitit turvallisiksi

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Pilataanko nyt Päijänteen kulttuurimaisemat?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.