Rinnakkainen tunnelirata olisi uusi katastrofi Haapamäelle

On jahkailtu, ”ollako vai eikö olla” kaksoisraidetta Oriveden ja Jämsä–Jyväskylä-tunnelirataosuuden välillä. Nyt asia lienee jo haudattu, kirjoitti Esko Järvenpää (KSML 12.5.). Radan tavoitteet taitavat kuitenkin olla salaisen kovassa sarjassa. Kun muu ei riitä, etsitään nimekästä ”lipposlobbaria” veturiksi ajamaan koko Orivesi–Jyväskylä-välin kaksoisraiteittamista. Siitähän kertoo tuo kansanedustajien hiljaisuus.

Vähitellen sopiva ajankohta kypsentää ratakeiton. Mutta utopia ei kuulu järkevään ratainfran valmisteluun. Tasapuolisuuden nimissä suunnitelmia on avattava reilussa hengessä myös kasvu/kehityskäytävän Jämsä–Jyväskylä–Äänekoski ulkopuolelta.

Siispä näkemyksiä VR:n lähes kokonaan hylkäämästä läntisen Keski-Suomen taajamakolkasta Haapamäeltä. Paikasta, josta kiskonkalke päivin ja öin on loitonnut, kun 70-luvulla valmistuneet oikoradat ovat vähentäneet volyymi-indeksiä ainakin tuota vuosilukua vastaavalla prosenttiosuudella ellei enemmänkin.

Täällä on aina totuttu olemaan puolustuslinjassa, sillä VR ei kaikin ajoin ole ollut paikkakunnan paras eikä edes inhimillinen työnantaja. Siksi sillä olisi kasvojen pesun aika ja mahdollisuus avata uusi sivu 100-vuotiaan Suomen kunniaksi perinteisellä kunniakkaalla risteysasemalla ja ottaa huomioon Haapamäki–Pori-radan merkitys ratainfran säästökohteena. Mediassakin on jo kehuttu sitä tulevaisuuden vihreää biokaasua käyttävän vetokaluston valtakunnallisena pilottiratana.

Suurinta dieselveturia (Dr-16) alias ”Iso-Vaaleaa” kehitetään joka radan veturiksi, jolloin sillä voidaan ajaa myös sähköistetyt rataosuudet aina itärajalle asti. Tämä tarkoittaisi tavaraliikenteen reititykseen muutosta, joka pitäisi toteuttaa heti tällä vuosikymmenellä. Näin suunnitelmat hyödynnettäisiin tositarpeisesti ja kustannustehokkaasti, nopeammalla aikataululla.

Vaan ovatko Porin sataman arvot kantautuneet kasvu/kehityskäytävän toiseen ääripäähän Äänekoskelle ja biosellun vientiosastolle? Jos ei, niin tässä tulee faktatietoa: Porissa on jäätön satama, syväväylä, vapaata laituri- ja satamakenttäkapasiteettiä suurtonninosturein varustettuna. Se on suurten valtamerialusten satama. Tahkoluodon öljysatamaan on hiljattain avattu biokaasuterminaali.

Tuo mainittu ratayhteys ei kilpaile minkään jo valmiin yhteyden kanssa. Sillä kuitenkin vältettäisiin esimerkiksi kaksoisraide Ouluun ja se toisi avun niin Etelä-Suomen satamien ruuhkahuippuihin kuin Helsingin lähi- ja koko pääradan henkilöjunaliikenteen nopeuttamisen. Päätavoitteisiin kuuluisi tietenkin kehittää tasapuolisesti ja järkevästi maakunnallisiakin ratayhteyksiä.

Tuota yhteyttä pitää katsoa uudessa valossa, tärkeänä osana Länsi-Suomesta itärajalle kulkevaa tavaraliikenteen päärataa. Se olisi järkevin tapa kiertää rautateitten pullonkaulat, joista pahimmat ovat ruuhkainen päärata sekä Tampere ja sen järjestelyratapiha, jonka siirto Pirkkalaan muuttuisi tarpeettomaksi.

Tällä suunnitelmalla kasvaisivat junien nopeudet, kun eriytetty tavaraliikenne systemaattisesti ohjattaisiin eri raiteille, pois henkilöliikenteen jaloista. Rahaa säästyisi huomattavia miljoonia, ellei miljardeja. Lisäksi havaittaisiin, ettei kaksoisraiteutuksella ole ainoaa ja autuaaksi tekevää vaikutusta.

Akuutti perusparannusväli olisi vain 200 kilometriä, Haapamäki–Pori, joka valtaosin liikennöimättömällä radalla olisi nopea, helpoin ja halvin vaihtoehto toteuttaa verrattuna muihin kilpaileviin ratainfrakohteisiin. Toteutettuna infralla olisi vahva valtakunnallinen ja kansainvälinen merkitys aina Venäjän ja Kaukoidän transitoliikenteen tarpeisiin.

Antero Pohjonen

Keuruu, Haapamäki

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Katoilta pudotettavan lumen käsittelyyn on vaihtoehto

Vanhusten perhehoito tuo kodinomaisuutta

Vähäpäästöiseen liikenteeseen

Vero- vapaus ja synnytys

Kirja on seikkailu

Vanhus- asiassa tarvitaan ryhtiliike

Kotoutus on hyvällä mallillla

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.