Riskirahoitusta tarvitaan lisää

Suomen taloudellisen menetyksen ratkaisee se, miten uudet ideat ja keksinnöt saadaan innovaatioiksi ja markkinoille kilpailijoita nopeammin. Yksinkertaistettu johtopäätös on, että kun huolehdimme keksinnöt kaupallistetuiksi tuotteiksi eli innovaatioiksi kilpailijoita nopeammin, niin kasvua syntyy ja menestys seuraa! Siihen tarvitaan kärsivällistä riskirahaa ja tukea, mutta ei enempää kuin nykyisiin yritystukiin käytetään.

Kysymys on tuen kohdentamisesta merkittävästi enemmän ja yksinkertaisemmin pelisäännöin jalostusketjun alkupäähän, keksinnöstä - innovaatioksi vaiheeseen.

Yhteiskunta toivoo yritysten, erityisesti vientiyritysten kasvavan, niin toivoo yrittäjä itsekin!

Tuotekehitys ja markkinointi ovat yhtä pakettia! Mutta kun vientiin lähdetään, edellyttää se lähes poikkeuksetta myös tuotekehitykseen panostamista.

Kaupallinen osaaminen ei ole viennin esteenä, vaikka usein niin väitetään, mutta tuotekehityksen rahoitus on. Aina kun kehitetään uusi innovaatio tai parannetaan entistä tuotetta on tiedettävä mille markkinoille ja asiakkaille sen aiotaan menevän. Ja aina kun mennään vanhallakin tuotekonseptilla yrityksen kannalta uudelle markkina-alueelle aiheuttaa se tuotekehitystarpeita.

Rahaa siis tarvitaan tuotteiden kehittämiseen, sekä kaupallisiin vientiponnisteluihin eikä niitä voi erottaa toisistaan. Markkinointi alkaa innovaatiosta, samalla tarvitaan myös henkilöstön osaamisen kehittämistä. Ei pidä kuitenkaan sekoittaa kaikkia mahdollisia yrityksen kehittämistarpeita samaan pakettiin. Jalostusketjussa on aikansa kullakin asialla ja yrityksen akuutista tarpeesta sen pitää lähteä.

Erilaisia yritystukia on olemassa, mutta onko tuet oikein suunnattu, mikä on tukien hyötysuhde? Tuesta iso osa kun tahtoo mennä erilaisten "pakollisten" konsulttien ja julkisten organisaatioiden kustannusten ja katteiden tarpeisiin. Lisäksi yrittäjältä menee usein liian paljon aikaa ulkopuolisten "neuvojien" perehdyttämiseen. Pitää luottaa yrityksen ja yrittäjän omaan näkemykseen!

Hallitusohjelmassa todetaan, että kasvu ja taloudellinen menestys edellyttävät kilpailukykyistä teollisuutta, palvelualojen kehittymistä sekä uusia ja kasvuhakuisia sekä ekotehokkaita yrityksiä.

Mitähän se hallitus aikoo tehdä, että ohjelman maininnat toteutuvat?

Jos on epäselvää mitä pitää tehdä niin kannattaa kysyä sellaisilta, jotka sen parhaiten tietävät, eli yrittäjiltä. Eiköhän se oikeasti ole se yrityksen edustaja, joka on päivittäin markkinoilla asiakkaitten kanssa tekemisissä ja tietää mikä kulloisessakin yrityksen kehitystilanteessa on tehokkain tapa mennä eteenpäin.

JORMA NOKKALA yrittäjä, teollisuusneuvos Muurame

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kaupunkipyörät ovat osa ketterän kestävää liikkumista

Suomipop, pyörätuolit ja taksien kyydit

Lyhyet

Valvonta on yhteistyötä

Lyhyet

Hallitus vie meitä kerrostaloihin

Lentäen vai netitse?

Kohtuuden pitää riittää – työelämässäkin

Lyhyet

Kulmuni on paras johtaja keskustalle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.