Robotit eivät lennä

Digitalisaatio ja robotit eivät korvaa ihmistä ratista, ohjaussauvasta eikä ruorin kahvoista nähtävissä olevassa tulevaisuudessa.

Eri elementeissä liikkuminen automaattien varassa edellyttää koko toimintaympäristön hallintaa ja sen osaavaa hyväksi käyttöä. Lentoliikenne on pisimmälle automatisoitua toimintaa ja vain pieniä virityksiä jää ihmiselle kaiken toimiessa.

Virittelyn epäonnistuminen tuottaa tuhansia uhreja vuodessa. Tämä tuli taas mieleen indonesialaiskoneen pudottua lähdön jälkeen Jakartassa.

Usein käy selitykseksi ikääntyneiden ja huonosti varustettujen koneiden valuminen kehitysmaihin, valmiiksi epävarmoihin oloihin. Tämä halpalentoyhtiön Lion Airin Boeing 737 oli uusi, miehistön sanottiin olleen kokenutta ja sää hyvä. Lennon piti siis sujua jokseenkin harmittomasti, vaikka edellisellä lennolla olikin esiintynyt ongelmia.

Osaamattomuus, ongelmatilanteiden tulkintavirheet ja lennon jääräpäinen jatkaminen vaikeuksien kasautuessa ovat turmien tyypillisiä syitä Tyynenmeren, Afrikan ja Etelä-Amerikan yhtiöissä. Kasvojen menettämisen pelko suuren yleisön edessä koettelevat miehistöjä ja ongelmayhtiöt joutuvat helposti liikenneilmailun ”mustalle listalle”. Tällaiselta listalta oli Lion Air vapautunut pari vuotta sitten.

Nykyinen automatiikka mahdollistaa periaatteessa automaattisen lennon kahden kohteen välillä, mutta pienikin olosuhdemuutos vaatii ohjaajan puuttumista peliin. Ja silloin taas saattavat niukasti käsipelillä lentävien miehistöjen valmiudet osoittautua riittämättömiksi.

Lentotoiminnan automaatiota ei voi saada aukottomaksi ja juuri aukkoihin iskee myös inhimillinen virhe. Maa- ja vesiliikenteen robotisointi ja kokonaisuuden hallinta automaatiolla on mahdotonta.

On ilmeistä, että pahojen lento-onnettomuuksien määrä lisääntyy, kun välinpitämättömyys ja usko robotisoinnin autuuteen lisääntyvät.

Inhimillinen toiminta sisältää vastuullisuuden lisäksi vastuun koko lentoturvallisuuden toimintaketjusta, koulutuksesta ja valvonnasta. Maailman ilmatilassa liikkuu joka hetki lähes 20 000 ilma-alusta, eli miljoonia matkustajia, joille tärkeintä on päästä perille.

Lars-Olof Fredriksson

Äänekoski

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.