Ruuhkia voi ohjailla

Liikenneruuhkia voisi torjua palkitsemalla käyttäjää julkisen liikenteen maksuttomilla vuoroilla ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ohjataan kulutusta ekologiseen suuntaan joukkoliikenteen käytön tasaamisella, tehostetaan liikennekaluston ja väylien käyttöä.

Tässä toteutuisi sama idea kuin sähköenergian myynnissä: asiakasta palkitseva hinnoittelu ohjaisi kulutusta. Kuluttaja voi omilla valinnoilla itse hyötyä ja vähentää ruuhkia.

Liikennöitsijä laskuttaa palvelustaan yhteiskuntaa käytön mukaan eli matkustajamäärän perusteella. Ilmaiset liput rahoitetaan väylähankeinvestointeja vähentämällä. Se mahdollistuu ruuhkien vähentyessä eli ilmaiset liput eivät lisää veronmaksajan kustannuksia.

Nämä ilmaiset linjat ja ajovuorot olisivat nonstop-periaatteella liikennöitsijöiden haettavissa, riippumatta esimerkiksi koko kaupungin liikennöinnin kilpailutuksesta. Tätä voisivat hyödyntää myös vaikkapa eri tapahtumien järjestäjät.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Henkilöittäminen on ovela ja suosittu sumutuskeino

Kaksi merkittävää ratsastajaa ja valkoiset hevoset

Otsonikato ei ollut mitään turhaa pelottelua

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Teiden suolaus on lopetettava

Sote-menojen kasvua ei torppaa mikään hallintomalli

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.