Sähköautoilu vaatii vielä kehitystyötä

Viime aikoina on markkinoille tullut täysin sähkökäyttöisiä autoja, jotka ovat jatkoa hybridiautojen kehityskaarelle. Kun päästötaseraja pyöräytetään auton ympärille niin sähköautoilu on täysin puhdasta ekoautoilua. Tilanne muuttuu olennaisesti kun taserajan sisäpuolelle otetaan auton käyttämän sähkön valmistamisen aiheuttamat päästöt.

Ohessa vertailu päästötaseesta esimerkkilaskelman avulla tilanteessa, jossa sähköautolla ja uudehkolla dieselautolla ajetaan 1000 km matka: Oletetaan, että dieselkäyttöisen henkilöauton keskimääräinen polttoaineen kulutus on 5 l/100 km. Kulutus ko matkalla on siten 50 l. Trafin tilastojen mukaan dieselkäyttöisten henkilöautojen keskimääräinen CO2 päästö v. 2014 oli 150 g/km eli 1000 km matkalla CO2 päästö on siten 150 kg.

Sähköauto kuluttaa keskimäärin 0.2 kWh/km energiaa, jonka se ottaa akustosta.

Akustojen koko tämän päivän sähköautoissa on tyypillisesti 30 kWh, joka vastaa n. 150 km ajomatkaa yhdellä latauksella. 1000 km matka vaatii siten 200 kWh:n sähköenergian ja matkan aikana akustot täytyy ladata seitsemän kertaa.

Oletetaan, että matka tehdään kesäaikana, jolloin ydinvoimalaitokset ovat huoltoseisokissa ja vesivoimaa on vähän. Sähköautojen latausenergia lisää muutaman tunnin ajaksi helposti säädettävän voimalaitoksen tehoa eli sillä hetkellä hiililauhdetta. Hiilen CO2 päästö polttoaineen energiasisältöä kohden on 341 g/kWh.

Lauhdevoiman kulutussuhde on keskimäärin 2.5, joka tarkoittaa, että yhden sähkö kWh:n valmistaminen kuluttaa polttoainetta 2.5 kertaisen määrän ja hiilidioksidia syntyy 853 g.

Sähköautolla 1000 km matkan taittaminen aiheuttaa CO2 päästöjen lisääntymisen voimalaitostuotannossa 171 kg:lla eli n. 20 kg enemmän kuin mitä dieselmoottori vastaavalla matkalla. Tämän päivän modernin bensiinikäyttöisen Eco Booster moottorin CO2 päästö olisi vastaavalla matkalla n. 80 – 100 kg.

Suomen sähköntuotannossa käytetyistä 104 Twh:n polttoainemäärästä fossiilisia polttoaineita on n. 69 Twh eli n. 66 prosenttia. Keskimäärin sähköautoilusta aiheutuvat päästöt ovat esimerkkitapauksessa n. 113 kg/ 1000 km eli 113 g/km suhteutettuna voimalaitospolttoaineiden käyttöön.

Jos tilastoihin lisätään vielä vesivoima, ydinvoima ja tuulivoima osaksi sähköautoilua, niin edellinen päästöluku pienenisi vielä neljänneksellä. Sähköautoilu on mukavaa, vaivatonta ja edullista mutta se vaatii vielä kehitystyötä. Esimerkkitapauksen 1000 km matkan ajaminen sähköautolla yhdellä tankkauksella vaatisi n. 2000 kg painavan litiumakun. Markkinat sähköautoilulle ovat kehittymässä.

Häkäpönttöautoilua harrastavan DI Juha Sipilän johtama hallitus päätti ottaa tuulivoimatuet uuteen tarkasteluun ja keskittyä biotalouden kasvattamiseen.

Tuulivoimatukien on oletettu kasvavan tänä vuonna lähes 200 M€:oon. Suomi on johtava maa liikenteen biopolttoaineiden kehittäjänä, josta erinomaisena esimerkkinä on Neste Oil Oy:n sekä St 1:n biodieselratkaisut. Suomessa on alan osaamista ja meillä on myös raaka-aineet sekä polttoaineiden jakeluketjut valmiina.

Juha Lappalainen

dipl. insinööri

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Maksuväline- petosta ei todettu

Ellun Kanoilta ei juuri osteta

Kyllön terveysaseman asiakaspalvelu ei toimi

Lyhyet

Lyhyet

Olisiko vanhusasian- valtuutetun aika?

Perustulo- kokeilu oli tiedevilppiä

Luetko sinä? No, mutta miksi et?

Lyhyet

Jyväskylä valvoo yhdenvertaisesti omaa ja yksityistä palvelutuotantoa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.