Sitä luultiin huonoksi vitsiksi!

Monille vähänkin pitempään kunta-asioita seuranneelle Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen kuukausien takainen linjapäätös mahdollisuudesta kuntien pakkoliitosten tekemiseksi vaikutti huonolta vitsiltä. Tuollaista johtopäätöstä vahvisti se, että tiettyjen olosuhdetekijöiden ohella kaupunkiseutujen pakkoliitokset pohjattaisiin seudullisiin kansanäänestyksiin tavalla, jota Suomen historia tai perustuslaki eivät tunne.

Vaikka Suomen Kuntaliittokin on perinteisesti tyrmännyt kuntien pakkoliitokset, ministeri Henna Virkkusen (kok.) johdolla asiaa on kuitenkin lehtitietojen mukaan viety eteenpäin. Kehitelty pakkoliitosmalli kansanäänestyksineen on ajateltu hallituksen viimekätiseksi aseeksi kuntaliitosten aikaan saamiseksi.

Tietyissä oloissa vaikkapa Petäjäveden liittämisestä Jyväskylään voitaisiin siis valtioneuvoston vaatimuksesta järjestää molemmissa kunnissa kansanäänestys. Sitten äänet laskettaisiin yhteen. Asukasluvultaan kymmeniä kertoja suurempi kunta saisi sanella, onko pienemmällä elämisen oikeutusta. Sama voisi tapahtua esimerkiksi Muuramessa ja Jyväskylässä.

Kysymys on kansanäänestyksen käyttämisestä mitä todennäköisemmin perustuslain vastaisen puuhailun välineenä. Jos ei tällainen pakkoliitosarkkitehtuuri loukkaa kunnan itsehallinnollista asemaa, niin mikäs sitten! Minun on vaikeaa uskoa, että Suomen Kuntaliittokaan voisi hymistellen hyväksyä menettelyä.

Perustuslaillisuuden rajojen kolkuttelu ole tuntematonta hallituksen toisenkaan jännitysnäytelmän, sote-hankkeen tiimoilta. Joulun alla ministeri Huovisen päävastuulla oleva sote-uudistus sai uusimman mallinsa. Se tosin noudatteli ns. Orpon työryhmän esityksiä isäntä-renki -malleineen.

Ministeri kertoi, että esitys lähtee nyt lausunnolle kuntiin. Samaan aikaan oikeusministeri Henriksson sanoi, että ehdotukseen saattaa liittyä perustuslain kanssa ristiriidassa olevia kohtia. Lausunnolle on siis lähdössä esitys, jonka kiistattoman perustuslainmukaisuuden asettaa vähintäänkin kyseenalaiseksi Kataisen hallituksen oma oikeusministeri.

Miten ihmeessä kunnat lausunnonantajina voivat menetellä tällaisen ehdotuksen kanssa? Mielestäni kuntien etujärjestön on myös tässä asiassa tiedostettava tehtävänsä. Jos kuntapäättäjien odotetaan lausuvan maan hallituksen valmistelussa olevista asioista, kyllä lausuttavan asian sisällön pitää olla ensin yksiselitteisesti perustuslainmukainen. Muista näkökohdista voivat valtion ja kuntien päättäjät puolueittain ja puolueiden sisälläkin olla ymmärrettävästikin erimielisiä.

Mauri Pekkarinen

kansanedustaja (kesk.)

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Henkilöittäminen on ovela ja suosittu sumutuskeino

Kaksi merkittävää ratsastajaa ja valkoiset hevoset

Otsonikato ei ollut mitään turhaa pelottelua

Lyhyet

Teiden suolaus on lopetettava

Sote-menojen kasvua ei torppaa mikään hallintomalli

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.