Sosiaalitoimen vammaispalveluista

Vaikeasti vammautuneella henkilöllä on oikeus hakea henkilökohtaista avustajaa kunnalta. Avustajaa voi hakea itselleen vaikeavammainen henkilö, joka tarvitsee runsaasti toisen ihmisen apua selvitäkseen kotona päivittäisistä toimistaan kuten peseytymisestä, pukeutumisesta tai liikkumisesta. Avustajaa voi hakea myös kodin ulkopuolisiin asiointi- ja harrastustilanteisiin.

Nykyisen vammaispalvelulain mukaan henkilökohtainen avustaja on kunnan talousarvion mukaan harkinnanvarainen taloudellinen tukitoimi. Kaupungin vammaispalvelun tekemissä viime aikaisissa kielteisissä avustajapäätöksissä on vedottu toistuvasti avustajamäärärahan puuttumiseen.

Viime aikoina olemmekin yhä useammin törmänneet tilanteeseen, jossa vaikeasti vammautunut asiakkaamme on hakenut itselleen henkilökohtaista avustajaa, sellaista kuitenkaan saamatta. Perusteet avustajan saamiselle ovat useimmiten riittävät, mutta määrärahoihin perustuen sosiaalitoimi tekee asiasta kieltävän päätöksen. Näin ollen moni vaikeasti vammautunut asiakas jää vaille avustajapalvelua ja joutuu tyytymään oloonsa neljän seinän sisällä, koska hänen ei ole turvallista eikä mahdollista liikkua asuntonsa ulkopuolella yksin.

Palvelutaloissa asuvilla asiakkaillamme on usein sama kohtalo, sillä henkilökunnalla ei ole riittäviä resursseja lähteä avustamaan heitä talon ulkopuolisiin toimintoihin. Näin ollen asiointi kaupungilla tai ulkoilu raittiin ilman saamiseksi ei ole mahdollista, puhumattakaan niistä mahdollisuuksista, mitä avustajan tuki näissä tilanteissa tekisi jo kuntoutuksellisesta näkökulmastakin katsottuna.

Kysymmekin, onko tämä ihmisarvoista kohtelua? Meidän mielestämme ei, mutta ikävä kyllä se näyttää olevan tämän päivän todellisuutta.

Kielteisen päätöksen kumoamiseksi asiakkaamme ovat joutuneet tekemään valituksen, joka osoitetaan Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Hämeenlinnassa puolestaan on ihmetelty Jyväskylän kaupungin suhtautumista valitusten käsittelyyn. Sieltä on kerrottu, että Jyväskylän kaupunki vastaa huonosti sille lähettyihin valituksia koskeviin lausuntopyyntöihin.

Erään asiakkaamme osalta Hämeenlinnan hallinto-oikeus lähetti Jyväskylän kaupungille valitusta koskevan ensimmäisen lausuntopyynnön jo viime vuoden lokakuussa, eikä siihen ole vastattu toukokuuhun mennessä. Näin ollen vastauksen antaminen kaupungilta oli kestänyt tähän mennessä 8 kuukautta!

Tällä toiminnallaan kaupunki pitkittää osaltaan kansalaisten perusoikeuksiin kuuluvaa valitusoikeusprosessin kestämistä asiakkaan näkökulmasta kohtuuttoman pitkäksi. Eniten tilanteesta kärsii asiakas, joka on sinä aikana ilman tarvitsemaansa palvelua. Ei tämä tilanne liene eduksi kaupungillekaan.

Jotain valoa on kuitenkin odotettavissa tunnelin päässä: Syyskuun alusta astuu voimaan uusittu vammaispalvelulaki, jossa henkilökohtaisesta avun saamisesta tulee asiakkaillemme subjektiivinen oikeus.

Tämän jälkeen vammaispalvelu ei siis voi enää vedota määrärahojen puuttumiseen kielteisiä päätöksiä tehdessä. Toivottavasti uusi laki muuttaa tältä osin vaikeavammaisen arkea parempaan suuntaan.

JOHANNA MÄKELÄ toimintaterapeutti, kuntoutustyöntekijä VEIJO PAANANEN vammaisneuvoston sihteeri Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Muisti on herkkä häiriintymään

Nelostien siirto loi liikennesumpun

Lyhyet

Lyhyet

Puun käyttö turvaa metsien hiilensidonnan

Tarvitsemme nopeat yhteydet

Lyhyet

Hoitajamitoitus-vääristelyä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.