Tällaistako on luotettava bussipalvelu?

Onnibus Oy:n verkkosivuille ilmestyi 2.1.2013 tiedote, jonka mukaan Helsinki–Imatra-halpabussiliikenne päättyy 7.1. eli 5 päivän kuluttua tiedotteen julkaisemisesta.

Reitin liikennettä ely-keskukselta saamallaan luvalla hoiti Kesälahden Linja 16.11. 2012 alkaen. Syyksi liikenteen lopettamiseen vain 1,5 kuukautta aloittamisen jälkeen mainitaan matkustajien vähyys ja reitin kannattamattomuus.

Tällaistako nykyään on luotettava bussiliikenne, jossa 1,5 kuukauden ihmiskokeina ovat matkustajamme? Joukkoliikennelaissa reittiluvan saamisen ehtona on reittilupaa hakevan yrityksen sitoutuminen liikennöimään reittiä vähintään kahden vuoden ajan.

Kahden vuoden säännös lakiin on laadittu juuri sitä varten, että matkustajille halutaan varmistaa luotettavien liikennepalvelujen saatavuus ja jatkuvuus.

Tämä säännös panee jokaisen bussiyrittäjän – minunkin – perustellusti arvioimaan haettavaksi aiotun reitin kannattavuus- ja toimintaedellytyksiä ennen lupahakemuksen jättämistä.

Luvan antaneelle viranomaiselle ei kuulemani mukaan ole tullut pyyntöä Helsinki–Imatra-reitin lopettamisesta. Pyyntö pitää lain mukaan tehdä vähintään kolme kuukautta ennen haluttua peruuttamisajankohtaa.

Reittiluvan peruuttamisen edellytyksenä ennen kahden vuoden minimiliikennöintiaikaa ei voida kuitenkaan pitää kysynnän vähäisyyttä, todetaan liikenneministeriön ohjeessa.

Jo vuonna 2009, joukkoliikennelain siirtymäajan alkaessa, olivat viranomaiset ehdottomia kahden vuoden minimiaikarajasta koskien liikennelupiemme muuttamista reittiluviksi.

On harmillista, että joukkoliikennelain säännös ei koske kaikkia yrittäjiä. Tiedän myös, että nyt kyseessä oleva reittiluvan lakkauttaminen ennen kahta vuotta ei ole edes ainoa tapaus.

En vastusta uusia tuulia, mutta peräänkuulutan samoja, lain mukaisia pelisääntöjä kaikille yrityksille.

Sijaiskärsijöinä tällaisissa ihmiskokeissa ovat matkustajat, mutta myös reittiä alihankintana Onnibus Oy:lle hoitanut Kesälahden Linja.

Ilman lupaa tapahtuneesta reitin lopettamisesta johtuen se ei kahteen vuoteen voi saada uusia reittilupia.

Onnibus Oy sen sijaan voi ilman kahden vuoden karenssiaikaa jatkaa matkustajakokeiluja verkostoonsa haalimillaan alihankintayrityksillä.

Viranomaisen olisi syytä pikaisesti puhaltaa lainvastainen menettely poikki! Vastuunkantoon pitäisi saada myös Onnibus Oy, joka toimii alihankintayritystensä ”sateenvarjona” ja markkinointiorganisaationa ilman sanktioita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lasten oikeus sosiaalityöntekijään

Keskustan kupla

Lyhyet

Potilas ensin, entä henkilökunta?

Lyhyet

Onko Peukkula Jyväskylän oma tyyli?

Odotetaan nyt tuloksia ensin!

Lyhyet

Nova – kallis kulissi?

Suomessa pankki voittaa aina

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.