Tärkeitä junavuoroja ei saa supistaa

Merkittävä osa Jyväskylän yliopiston ja muidenkin maakuntamme oppilaitosten opiskelijoista tulee Etelä-, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalta. Junayhteydet Seinäjoelta Haapamäen kautta Jyväskylään ja myös paluusuuntaan ovat ensiarvoisen tärkeät.

Kun taajamajuna lähtee Jyväskylästä Haapamäen suuntaan klo 16.33, on se esimerkiksi perjantaisin nelivaunuisena niin täysi, että siitä on vaikea saada istuinpaikkaa. Opiskelijat ovat merkittävä asiakasryhmä myös kaikilla junavuoroilla muinakin päivinä, jolloin asiointiliikenteen matkustajien rinnalla korostuvat eläkeläiset junien käyttäjinä.

Vastaavasti varsinkin sunnuntaisin Seinäjoelta Haapamäen kautta Jyväskylään kello 16.34 lähtevä taajamajuna on pääosin opiskelijoiden täyttämä. Syyskuussa ilmeni yllättäen, että tämä juna aiottaisiin lopettaa kuten Jyväskylästä klo 10.33 Haapamäen kautta menevä taajamajuna.

Junilla on kaukoliikenteen toimivat vaihtoyhteydet Jyväskylässä ja Seinäjoella sekä Haapamäellä, jossa liikenne liittyy etelään Tampereen suuntaan ja samoin myös etelästä Tampereen suunnasta.

On ikävää, että VR ei ole millään tavoin markkinoinut tarjoutuvan liikenteen mahdollisuuksia maakunnissa. Kampanjat ovat suuntautuneet eteläiseen Suomeen ja Lapin sekä Venäjän yhteyksiin.

Kaikilla Haapamäen kautta kulkevien ratojen väliasemilla (Petäjävesi, Keuruu, Haapamäki, Pihlajavesi, Myllymäki, Eläinpuisto-Zoo, Ähtäri, Tuuri, ja Alavus sekä Kolho, Vilppula, Juupajoki, Orivesi/keskusta ja Orivesi) tarjoutuu mennen tullen matkustusmahdollisuus Haapamäen kautta. Samalla junat tarjoavat myös näiden paikkakuntien välille usein ainoat yleisen liikenteen matkustamismahdollisuudet.

Supistusten sijaan kansalaisina yhteisesti omistamamme rataverkko ja liikennekalusto tulisi saattaa tehokkaaseen käyttöön. Tarjonta lisää kysyntää. Tämä ajatus toimii supistusten tiellä myös kielteisesti. Silloin kustannukset nousevat suoritetta kohti ja investoinnit jäävät täysin tuottamattomiksi.

Suomessa on puolustettava maaseutua ja maakuntia reuna-alueitaan myöten tehokkaasti ja rohkeasti. Siksi puolustan mainittuja paikkakuntia naapurimaakuntien puoleltakin. Yhteinen menestys on myös Keski-Suomen etu.

Yhteiskuntapoliittisesti on välttämätöntä, että opiskelijat, eläkeläiset ja invalidit sekä varusmiehet voivat hyödyntää matkalippualennuksiaan. Jos liikennettä ei ole tai sitä on vähän, menettävät alennukset merkityksensä.

Supistusaikeista tulisi välittömästi luopua. Sen sijaan, jotta aikataulut saataisiin oikeaan muotoon, tulisi selvittää liikenteen potentiaalisten asiakasryhmien odotuksia ja toiveita ratojen vaikutuspiiristä. Silloin voitaisiin myös muualta kuin ratojen varresta kehittää sekä bussi- että taksiyhteyksiä rautatiepaikkakunnille vihreän ja ympäristöystävällisen liikenteen edistämiseksi.

Esimerkiksi Karstulasta pääsisi näin reilussa neljässä tunnissa Haapamäen kautta Helsingin keskustaan.

Toimiva juna- ja linja-autoliikenne vahvistavat toisiaan sekä pitemmillä että lyhyemmillä matkoilla, koska molemmilla ovat erityisvahvuutensa.

LAURI OINONEN kansanedustaja (kesk.) Keuruu, Haapamäki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Rinteen pikavippibudjetti kurittaa ahkeraa keskiluokkaa

Hyvinvoivat vanhemmat ovat hyvinvoivien lapsien voimavara

Tuntuu hyvältä, kun voi parantaa ihmisten arkea

Oikeaa isänmaallisuutta globaalissa maailmassa

Lyhyet

Lyhyet

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

Ennätyksiä ilman lapinlisää

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.