Taidokas liikennesolmu Vaajakoskelle

Nuoruuteni Vaajakoski on muuttunut. Liikennemäärät Kanavuoren maisemissa ovat kasvaneet melkoisesti. Muutoksen merkityksellisin aiheuttaja on ollut nelostien siirtäminen Päijänteen itäpuolelle.

Nykyinen liikennesolmu on sitonut ajatuksemme. Se tuntuu turhaan tukkivan mahdollisuuksien makustelut. Liikennevirta on moninainen mahdollisuus. Paitsi että se luo mahdollisuuksia palveluelinekeinon harjoittamiselle, takaa se tulevaisuuden tieinvestointien kautta paremmat mahdollisuudet myös liikenneyhteyksistä riippuvaisen teollisen toiminnan säilyttämiselle ja kasvattamiselle.

Liikennesolmun purkaminen on tarpeen. Sekin on hyvä nähdä mahdollisuutena. Uudet liikennejärjestelyt on mahdollista toteuttaa todellisena tulevaisuuden malliratkaisuna. Esitän mallia, jonka toteuttamiseen lienee mahdollista saada julkisen rahoituksen lisäksi myös yksityistä rahaa, jopa ilman yhteiskunnan takaisinmaksuvelvoitteita. Vastikkeetta rahaa on turha odottaa, mutta vastikkeeksi kelpaa varmasti merkittävien liikenne- eli potentiaalisten asiakasvirtojen sopiva suuntaaminen.

Vaajakoski tarvitsee sulavamman liikenneratkaisun. Hutungin kohdalla, haastavimmassa, vesistöisessä maastossa kohtaavat juna-, auto- ja vesireitit. Alue on myös selvästi työmatkaliikenteen kokoaja. Tälle Varaslahden alueelle on mahdollista toteuttaa uuden aikakauden palvelukeskus, paikka jossa luontevat asiakasvirrat voivat kohdata niin kunnallisia, kaupallisia kuin vapaa-ajan ja matkailun palveluita.

Palvelukeskuksessa tarvitaan sulava henkilöauto- ja joukkoliikenteen (juna + bussi) kohtaaminen. Kohtaaminen edellyttää toimivan kaupunkiin suuntaavan liityntäliikenteen toteuttamista, asianmukaisine parkkihalleineen. Liitynnän houkuttelevuutta voidaan edistää kaupallisten ja yhteiskunnallisten palveluiden kokoamisella samaan kokonaisuuteen.

Valmiissa kokonaisuudessa Vaajakosken (ja Toivakan ja Lievestuoreen) alueen asukas saapuu aamulla palvelukeskukseen autollaan ja jättää päivähoitoikäiset lapsensa rauhalliseen, Päijänteen tasoon rakennettuun päiväkotiin ja nousee paikallisjunaan, huristellakseen töihin vaikkapa Mattilanniemen aseman kupeeseen. Kotimatkallaan kulkija pistäytyy Varassaaren palvelukeskuksen kolmannen kerroksen kampaamossa, hakee lapsensa päivähoidosta, piipahtaa heidän kanssaan neljännessä kerroksessa kirjastossa ja toisen kerroksen tavaratalossa, laskeutuakseen kassan jälkeen maan alla odottavaan henkilöautoonsa, jolla siirtyä sujuvasti rampin kautta palvelukeskuksen läpi soljuvan moottoritien liikennevirtaan.

Tulevaisuuden solmu? Minusta ilman muuta. Se on nykyisen umpisolmumaisen liikenneongelman sijaan kauniisti solmitun rusetin kaltainen, ihmisten tarpeisiin rakentuva kokonaisuus, joka kokoaa palvelukeskukseen uutta asiakasvirtaa, jopa ekologisesti kestävämmällä tavalla.

Alueen välittömään läheisyyteen on mahdollista rakentaa tulevaisuuden kaupunkia, jonne voidaan kaavoittaa merkittävä määrä uutta kaupunkiasutusta olemassa olevien ja rakentuvien palveluiden ja liikenneyhteyksien käyttäjiksi. Pohjois-Päijänteen, Naissaaren ja Haapaniemen matkailupalvelut ja koko Jyväskylä saisi nauttia taidokkaasta, uuden aikakauden liikennesolmusta, jossa on mukava hellittää hetkeksi liikenteen vilskeestä.

ESA MUTANEN Uusi Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Jyväsjärvi ja Rantaraitti ovat Jyväskylän keuhkot

Kulmuni on paras johtaja keskustalle

Lyhyet

Kohtuuden pitää riittää – työelämässäkin

Lyhyet

Tourujoen luontopolku ei ole mikään jätepiste

Lyhyet

Ydinvoima turvallista

Veronmaksajana saa ihmetellä Uuraisten valokuitupäätöksiä

Äänestäjien tahdosta viis

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.