Taksiyrittäjät pantiin koville

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella on käytössä pilottihanke Kelan korvaamien taksimatkojen osalta.

Toukokuusta alkaen taksit on tilattu yhdestä palvelunumerosta. Taksissa asiakas esittää kuljettajalle kela-kortin ja maksaa matkan omavastuuosuuden. Tieto matkan kustannuksista siirtyy sähköisesti Kelaan.

Kelan korvaamiin taksimatkoihin on siis siirretty jo pitkään apteekeissa ja lääkäreissä vallalla ollut käytäntö. Mukana kehittelytyössä ovat Kela ja Taksiliitto. Uuudistuksella pyritään tasapuolisuuteen, nopeuteen ja asiakasystävällisyyteen.

Paperiton toiminta on taksiyrittäjien kannalta hieno vaihtoehto. Kuljetettavista välittyy tieto taksamittarin kautta Kelaan ja korvaukset rapisevat tilille kyydeistä. Kuljettajat saavat keskittyä vastaanottamaan kyytejä, jotka heille keskuksesta välitetään.

Useissa kunnissa on kuitenkin taksiautoilijoita, joiden toimeentuloa uudistus on heikentänyt. Kuukaudessa on tullut kyytejä keskuksen kautta vain muutamia. Osalle takseista kyytejä tulee taas koko ajan. Ennakkotilauksia hoitava automaatti ei toimi suunnitellulla tavalla, eikä tasapuolisuus toteudu.

Huolestuneita kuljettajien viestejä on myös kantautunut siitä, että tuttua kuljetettavaa naapurin mummoa ei saa enää ottaa kyytiin, vaikka hän sitä toivoisi. On odotettava, että keskus ehtii laittaa kyydin jollekin kuljettajalle.

Onko tämä sitä asiakasystävällistä palvelua, jota peräämme yhteiskuntaamme?

Asiakkaalla on oltava kela-kortti mukana. Jos asiakkaalla ei ole kela-korttia, maksaa hän koko matkan itse ja tekee korvaushakemuksen Kelalle. Onnistuuko tämä ikäihmiseltä? Eikö tämä työ juuri ollut se vaikea osuus, joka uudistuksella poistettiin taksimiehiltä? Säästöä tuodaan myös sillä, että matkoja yhdistellään samalta suunnalta tulevien kesken. Matkat tilataan aina edellisenä päivänä klo 16 mennessä keskuksesta.

Kaiken kuitenkin onnistuessa kela-kortteineen siirtyvat matkan tiedot Kelaan sähköisesti. Kela maksaa tilitykset tilausvälitysyhtiölle, joka siirtää ne taksiyrittäjien tileille. Vielä ei Kela ole onnistunut saamaan maksuja kuskien tileille joka paikkakunnalla, mutta onnistuu siinä toivottavasti pian. Muuten yrittäjillä on kohta tuskaiset paikat, koska kassavirtaa ei ole kulujen maksamiseen.

Kuljettajat ovat maksaneet itse pilotista koituneet kustannukset. Uudet koneet ja laitteet ovat tuoneet kustannuksia noin 2 000-2 500 euroa jokaiseen autoon. Lisäksi kuukausittaiset maksut menevät koko järjestelmän ylläpitoon. Välitysyhtiö ottaa jokaisesta kyydistä provision pois.

Tästä on helppo laskea kuinka kauan menee ennenkuin taksit pääsevät omilleen kustannusten osalta. Taksiyrittäjät ovat kouluttautuneet ja saaneet opetusta, omalla kustannuksellaan tietysti.

Pilotissa korostetaan että maaseutujen taksien tulevaisuutta ei haluta vaarantaa. Tällä hetkellä on kuitenkin monta kuljettajaa, jotka todennäköiseti joutuvat lopettamaan toimintansa. Kuka korvaa heille menetetyt ansiot kuuden viikon ajalta? Vain kovaa meteliä pitämällä on saanut palvelua jota tarvitsee.

Markkinointi on ontunut pahasti hankkeessa. Kuinka moni tätä lukeva esimerkiksi tietää uudistuksesta?

Pilotit ovat sinänsä hyviä asioita, mutta siirtymäaika olisi voinut olla pidempi. Nyt keskisuomalaiset taksiyrittäjät maksavat koko valtakuntaan laajenevan järjestelmän kokeilun ja testauksen omasta pussistaan. Toivon, että Taksiliitto ja Kela selvittävät pikaisesti pilotissa ilmenneet ongelmat, niin että yrittäjien maksettavaksi eivät jää konkurssiin ajautuneet yritykset.

SARI SAARINEN maakuntahallituksen jäsen (kok.) Keuruu

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Punamultabudjetti kasvattaa ostovoimaa

Vastuu ja politiikka

Todistusvalinta ei vanhoja ylioppilaita muistele

Halpatyö kelpaa – ja silti sitä voi surutta moittia

Muutetaan maailmaa!

Lyhyet

Lyhyet

Uusi sairaala Nova raiteilleen

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.