Taloudelliset vaikutukset esille

Suomessa on tehty viime vuosikymmeninä tärkeitä uudistuksia ilman asianmukaisia taloudellisia vaikutuslaskelmia. Hallituksen esityksissä eduskunnalle on aina osio ”taloudelliset vaikutukset”. Se on kuitenkin liian usein epätarkka ja jopa harhaanjohtava.

1990-luvun lopulla Paavo Lipposen (sd.) hallitus teki lääninuudistuksen ja kuntien pelastustoimen uudistuksen. Ministerit Jouni Backman (sd.) ja Ville Itälä (kok.) vakuuttivat, että syntyy kymmenien miljoonien markkojen säästöt. Myöhemmin tehdyt selvitykset osoittivat, että säästöjä ei syntynyt, vaan kustannukset kasvoivat.

Suurläänit elivät vain 10 vuotta. Matti Vanhasen (kesk.) hallitus perusti aluehallintovirastot, joiden osalta säästöistä ei ole näyttöä. Nyt pelastuslaitoksiakin yhdistetään rajulla kädellä.

Viime vuosikymmenellä Vanhasen hallitus ajoi läpi osana Paras-hanketta uudistuksen, jolla kunnat pakotettiin järjestämään perusterveydenhuolto ja sosiaalipalvelut vähintään 20000 asukkaan alueilla. Monen kunnan kustannukset nousivat ja palvelut heikkenivät.

Viime töinään Vanhasen hallitus uudisti osana terveydenhuoltolakiuudistusta ensihoidon ja sairaankuljetuksen. Vastoin odotuksia kuntien kustannukset ovat nousseet reippaasti.

Vuonna 2008 Vanhasen hallitus laski laajakaistahankkeen kokonaiskustannuksiksi 200 miljoonaa euroa. Kustannukset ovat kuitenkin yli 500 miljoonaa euroa ja toteutus ongelmissa.

Esimerkit osoittavat, miten heikolla valmistelulla uudistuksia on toteutettu. Ei ole ihme, että valtio ja kunnat ovat syvässä talousahdingossa.

Jyrki Kataisen (kok.) hallitus runnoo kuntarakenne- ja sote-uudistuksia. Kummankaan osalta ei ole esitetty luotettavia taloudellisia laskelmia. Tämä on käsittämätöntä, jopa tuomittavaa. Sote-uudistuksella on kiire, mutta se on tehtävä huolella.

Jos hallitus ei esitä luotettavia talousvaikutuksia, ei niitä voi edellyttää eduskunnaltakaan. Eduskunnalla ei ole aikaa eikä resursseja niiden tekemiseen eikä se kuulu sen tehtäviinkään.

Menneinä vuosikymmeninä suuret uudistukset valmisteltiin parlamentaarisissa komiteoissa. Kun niissä oli mukana myös oppositio, nousivat valmistelussa myös kriittiset näkökulmat ja talousvaikutukset esille. Tulokset olivat pääosin hyviä.

Kaikki viimeaikojen hallitukset ovat asettaneet ensin uudistuksille tiukat poliittiset tavoitteet ja sen jälkeen nimenneet ”sopivat” valmistelijat. Asiantuntijoille ei ole annettu vapautta eikä asianmukaista arvostusta. Poliittisen päätöksenteon uskottavuus on pudonnut.

Näin ei voi jatkua. Sekä kuntarakenne- että sote-uudistus on palautettava valmisteltavaksi ennen kaikkea taloudellisten vaikutusten mutta myös palvelujen laadun ja saatavuuden varmistamiseksi.

Toimi Kankaanniemi

kunnanvaltuuston pj. (ps.)

Uurainen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Jyväsjärvi ja Rantaraitti ovat Jyväskylän keuhkot

Kulmuni on paras johtaja keskustalle

Lyhyet

Kohtuuden pitää riittää – työelämässäkin

Lyhyet

Tourujoen luontopolku ei ole mikään jätepiste

Lyhyet

Ydinvoima turvallista

Veronmaksajana saa ihmetellä Uuraisten valokuitupäätöksiä

Äänestäjien tahdosta viis

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.