Tarvitaanko kännyköitä todella koulun oppitunneilla?

Luin Lauri Niinivirran kirjoituksen (Ksml 5.1) kännykän hyödyllisyydestä koulussa. Itse olen jo kauan ihmetellyt miksi kännyköiden ylipäätään pitäisi olla esillä tunnilla? Olen aivan varma siitä, että hyvin pieni osa yläkoululaisista etsii tunnilla syventävää tietoa. Facebook, valokuvaus ja pelit kiinnostavat huomattavasti enemmän.

Jos opettaja todella haluaa oppilaiden hakevan syventävää tietoa tunnilla, eikö silloin mennä tietokoneluokkaan? Ei kai voida olettaa, että kaikilla pitäisi olla kännykät tiedonhakuun? Jos kännyköitä tarvitaan opiskeluun, tulisi koulun hankkia välineet, jotta kaikki olisivat tasa-arvoisia.

Kännyköiden käyttöä on vaikea kontrolloida. Paljon helpompaa olisi kieltää kännykät tyystin tunnin aikana. Kännykät kuuluvat mielestäni yhtä vähän tunnille kuin autolla ajamiseen, sillä ne vievät huomion muualle itse asiasta.

Opettajien tulisi olla johdonmukaisia. Jos yleinen ohjeistus on, että kännykät tulee pitää tunneilla äänettömällä ja pois näkyvistä, niin miksi toiset hyväksyvät ja toiset kieltävät?

On ilo todeta, että auktoriteerin omaavia opettajiakin löytyy. Useimmiten he ovat juuri niitä opettajia, joiden tunnit ovat mielenkiintoisia, kuri säilyy ja yleensä kaikki viihtyvät. Kännykät takavarikoidaan, jos ne ovat näkyvillä.

Kännykät voisi jättää vaikkapa määrättyyn paikkaan kouluissa heti aamulla tai luokassa voisi olla lokerot niitä varten. Siten säästyttäisiin monilta kiusallisilta tilanteilta. Muuten kännykät eivät taida repussa pysyä, kun tilanne on saanut jatkua tällaisenaan näin kauan.

Toisten keskittymistä musiikin kuuntelu häiritsee, toisten ei. Itse kuulun siihen kategoriaan, jota musiikki häiritsee, jos teen ajatustyötä. Musiikin kuuntelu on ok, jos työskentely on sellaista, ettei siihen tarvita opettajan ääntä.

Aikuisopiskelijana (nuorten joukossa) tiedän kuitenkin, ettei sellaisia hetkiä ole ollut kovinkaan montaa ainakaan ammattikorkeakoulussa, jolloin olisi työskennelty kauan yksin.

Ei yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusmahdollisuuksia tai esiintymistaitojen karttumista kannata sulkea kuulumattomiin. Sitä on muutenkin suomalaiskouluissa vain vähän.

Osalla nuorista normaalit sosiaaliset taidot ovat katoamassa. Asialle pitäisi kiireesti tehdä jotain. Uskoisin, ettei munapelin koputtelu niitä ainakaan paranna.

Yhdestä asiasta olen aivan samaa mieltä Lauri Niinivirran kanssa. Kännykän käyttö todella ratkaisee kännykän hyödyllisyyden niin kotona kuin koulussa. Sitä pitäisi meidän jokaisen miettiä vähän tarkemmin.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lasten ja nuorten hätään pitää vastata

Poliittiset intohimot ajoivat ammatillisen otteen ohitse

Jyväskylä on nostettava MAL-sopimusten piiriin

Lentämiselle pitää säätää isot verot

Koulut mukaan ilmastotyöhön

Lyhyet

Lyhyet

Maitoa ja lihaa ei tarvita

Huume- ongelma syvenee

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.