Tarvitsemme Suomeen rehtiä pankkikilpailua

Pankkitoiminnassa hyvät liiketavat, luottamuksellisuus ja luotettavuus ovat korostetun tärkeitä. Liike-elämässä käydään jatkuvasti luottamuksellisia keskusteluja, jotka pidetään vain omana tietona. On hämmentävää, kun OP-osuuspankkien johtohenkilöt kertovat (mm. Ksml 27.11.) OP:n käyvän keskusteluja POP Pankkien kanssa. Kuuluuko OP-ryhmän kulttuuriin kertoa luottamuksellisista keskusteluistaan ulkopuolisille? Vai rikotaanko luottamuksellisuutta vain kun pyritään kyseenalaistamaan kaapattavaksi suunnitellun kilpailijan toiminnan yleistä uskottavuutta?

Mikäli yksittäinen POP Pankki aikoisi käydä keskusteluja OP:n kanssa, pankin vastuuhenkilöt joutuvat harkitsemaan, onko vastapuoli luotettava, kun tapana näyttää olevan kilpailijaryhmää vahingoittavien huhujen aktiivinen viestiminen.

Kaksi pankkia Savosta on päättänyt siirtyä OP-ryhmään. Olemme ylpeitä siitä, että meillä POP Pankki -ryhmässä itsenäisten pankkien jäsenten vapaata päätöksentekoa kunnioitetaan ryhmälle vaikeissakin asioissa. Asiakkaiden puolesta pahoittelemme sitä, että Savossa pankkikilpailu ja vaihtoehdot kaventuvat ratkaisujen johdosta.

Keski-Suomen – varsinkin sen maaseudun – elinvoimaisuudelle ja palvelutasolle POP Pankeilla on suuri merkitys. Oman toimintansa lisäksi POP Pankin läsnäolo kannustaa muitakin toimijoita ylläpitämään palveluja maaseutupitäjissä. Kilpailijoille olisi voitto ja maakunnalle suuri menetys, jos POP Pankkia ei olisi rikastuttamassa kilpailua suurpankkien rinnalla.

Uutisointi on luonut väärää kuvaa POP Pankkien asemasta. Kannattavuus, vakavaraisuus ja rakenteellinen maksuvalmius ovat meillä Suomen pankkikentän parhaimmistoa. Puolueettomissa asiakastutkimuksissa POP on ollut ylivoimainen ykkönen. Yksittäisten pankkien erilaisista ratkaisuista huolimatta POP Pankeilla on ryhmänä vahva tahtotila ja kyky tarjota POP-vaihtoehto jatkossakin asiakkaiden ja kotiseudun parhaaksi. Iloitsemme myös siitä, että POP Pankit ovat haluttuja yhteistyökumppaneita ei vain asiakkaillemme vaan useille kilpailijoillekin.

Heikki Suutala

toimitusjohtaja

POP Pankkiliitto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.