Tehdään Jyväskylään todellinen pyöräbaana!

Reilu vuosi sitten Jyväskylän Pyöräilyseura esitti vanhaa teollisuusratalinjaa Seppälänkankaalta Leppävedelle pyöräilybaanaksi. Kaupunki on tullut ajatusta vastaan.

Kankaan alueen kaavassa on suunniteltu yhteys esitetyltä baanalta Rantaraittiin. Myös Laukaa tuli ajatusta vastaan. Kevyen liikenteen väylä on jo rakennettu Kuormaajantieltä Hallaperäntien risteykseen. Puuttumaan jäi enää pätkä Hallaperäntien risteyksestä Leppävedelle Vaajakoskentien risteykseen. Se vielä, niin saataisiin yhtenäinen kevyen liikenteen väylä kaupungista Peurunkaan.

Muuramekin voisi tulla baana-ajatusta vastaan. Purettu teollisuusrata Säynätsalosta Muuramen Raudanlahteen voitaisiin myös hyödyntää ja liittää pyöräilybaanaan.

Muuramen tulisi jatkaa väylää Raudanlahdesta keskustaansa. Näin saataisiin kevyen liikenteen väylä Säynätsalosta Muurameen.

Kun Muurame ja Jyväskylä löytävät vanhaa 4-tietä, radanvartta, metsäautotietä, väylää tai muuta uraa ja pohjaa Raudanlahdesta Keljonkankaan ja Keljon kautta Jyväsjärven Korkeakoskenlahteen ja Rantaraittiin, saadaan myös Muuramen ja kaupungin sekä Säynätsalon ja kaupungin välille kevyen liikenteen väylä. Sittenpä meillä vasta todellinen baana olisikin; kevyen liikenteen maakuntaura Muuramesta ja Säynätsalosta kaupungin, Leppäveden ja Laukaan kautta Peurunkaan asti.

Vuosia on Jyvässeudulla puhuttu kevyen liikenteen suosimisesta ja autoilun vähentämisestä. Nyt on tilaisuus näyttää, että näin myös tehdään eikä vain puhuta.

Kuntapoliitikot ja asianomaiset lautakunnat ovat testissä. Sekä Seppälänkankaan että Säynätsalon vanhat ratapohjat ovat pintaa vaille valmiita kevyen liikenteen väyliä. Miksi niitä ei oteta käyttöön heti vetämällä pintaan vaikka jyrätty kivituhka?

Asfaltti voidaan vetää kivituhkan päälle myöhemminkin. Miksi pinnoitusta ja käyttöönottoa pitää ”suunnitella” vuosikaudet?

Eihän vain baanan toteutuksessa toistu Jyväskylän osalta Haukanniemen malli? Se päätettiin vuonna 1987 rakentaa kaiken kansan virkistysalueeksi. Kivituhkalla päällystettyä kevyen liikenteen polkua niemeen ja rautakourien hitsaamaa kevytrakenteista siltaa niemestä Kortepohjaan on odotettu jo 27 vuotta.

Tätä taustaa vasten ei pyöräilybaanan tulevaisuus hyvältä näytä. Kiireet ovat hitaita muuallakin kuin Hämeessä!

Jarmo Jääskeläinen

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Akkujen metallit kaupan

Kaupunkipyörät ovat osa ketterän kestävää liikkumista

Suomipop, pyörätuolit ja taksien kyydit

Valvonta on yhteistyötä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.