Teiden nopeusrajat voisi laittaa uusiksi

Uuteen tieliikennelakiin ehdotettu 1 km:n puuttumiskynnys herättää aiheellisia epäilyjä. Sehän tarkoittaa sitä, että kaikkien on ajettava kilometrin tarkkuudella suurinta sallittua. Ylitys merkitsee rikesakkoa, alitus jopa paljon kovempaa rangaistusta.

”Alinopeushan” on nykyään synneistä pahimpia. Raskaat yhdistelmät osoittavat sen toisinaan tulemalla alle 10 metrin päähän laillista nopeutta ajavan takapuskurista saadakseen tämän lisäämään vauhtia.

Rajoitukset pitäisi miettiä kokonaan uudelleen. Rajoituksen tason merkitys turvallisuuteen on nykyliikenteessä vähäinen. On muistettava, että pahimmat onnettomuudet aiheutetaan rajuilla ylinopeuksilla sekä tarpeettomilla ohituksilla, koska alinopeutta ajavat on ohitettava hinnalla millä hyvänsä, vaikka ajansäästö olisi vain sekunteja.

Ehdotan, että maanteillä rajoituksia nostettaisiin kautta linjan kympillä. Samalla suositeltaisiin ajonopeudeksi olosuhteiden salliessa vähintään nykyisen rajoituksen mukainen, enintään uuden mukainen. Pienikin ylitys merkitsisi rahan menoa.

Enää ei olisi tarvetta ohittaa hiukan itseä hitaammin ajavaa. Maltettaisiin nykyistä paremmin odottaa turvallista ohituspaikkaa - tai sitä, että hitaampi antaa tietä.

Samalla pitäisi sopia yhteinen merkkikieli, jolla ilmaistaan takaa lähestyvälle halu helpottaa ohitusta. Vilkautus oikealle on kohdallani turhan usein tulkittu aikeeksi kääntyä puolen kilometrin päässä olevalle sivutielle. Takapuskurin tuntumassa roikkuminen jatkuu edelleen.

Juha Nikulainen

Mänttä-Vilppula

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kirja on seikkailu

Vanhus- asiassa tarvitaan ryhtiliike

Kotoutus on hyvällä mallillla

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Tekeekö seksuaalikasvatus nuorista helppoja uhreja?

Tulevaisuuden hoiva

Numerot kertovat aina ihmisistä, kokoomus

Ken on syyllisin?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.