Tekojääradan meluhaitat minimoidaan

Keskisuomalainen julkaisi mielipide-sivulla (30.12.) Viitaniemen asukasyhdistyksen puheenjohtaja Vilho Mannisen kirjoituksen Viitaniemen tekojääradan meluhaittoihin, jossa hän peräänkuulutti vastinetta liikuntatoimen johdolta. Ohessa vastine asiaan:

Viitaniemen liikuntapuiston vuosittainen kävijä/harrastajamäärä on yli 30 000. Vilkkain käyttö ajoittuu talviaikaan (marras-maaliskuu).

Käyttäjäryhminä ovat päivisin alueen läheisyydessä toimivat koulut ja oppilaitokset liikuntatunneillaan kello 8.00-16.00 välisenä aikana, iltaisin ja viikonloppuisin kentän käyttö kohdistuu urheiluseurojen ja ns. vapaiden harrasteryhmien käyttöön. Edellä mainittu todella vilkas käyttö vaatii myös kentän hoidolta paljon. Koululaisryhmiä varten kentän hoito jäänhoitokoneella aloitetaan kello 7.00 , jotta tilat olisivat käytössä liikuntatunteja varten jo kello 8.

Kenttähenkilökunta kunnostaa jääalueita kahdella jäänhoitokoneella, uusin hankittiin kolme vuotta sitten ja on polttomoottorikäyttöinen ns. isojen tekojääratojen hoitoon tarkoitettu kone. Ideana oli, että tehokkaammalla koneella hoitoaikaa voidaan lyhentää ja myös ns. meluhaitta-aikaa vähentää.

Koneen melutaso ei ylitä viranomaismääräyksiä. Kunnostuskertoja on 7-10 kappaletta päivässä, kertakestoltaan n. 15 minuuttia, vaihdellen sääolosuhteiden mukaan.

Melutasomittauksissa 13.3.2008, jotka terveystarkastaja suoritti todetaan mm. seuraavaa "kyseiset jäänhoitokoneiden (2kpl) aiheuttamat ajoittaiset äänitasot ovat verrattavissa alueen liikenteen aiheuttamaan melutasoon".

Liikuntapalvelukeskus on tiedostanut Viitaniemen tekojääradan ongelmat ympäristön asukkaille mm. valaistus ja meluongelmien osalta. Toimenpiteinä kentän käyttö on sallittua vain kello 8-22 välisenä aikana, jolloin valot mm. sammutetaan, varsinaiset vuorot päättyvät jo 30 minuuttia aiemmin ja edellä mainittu aika käytetään kentän kunnostukseen seuraavan aamun käyttöä varten. Samoin kentän koneellista hoitoa on muutettu huomioiden meluongelma minimitasolle tinkimättä kuitenkaan turvallisuustasosta, siis ajokertoja vähentämällä. Meluongelma korostuu erityisesti loppusyksystä kun lumipeite ei ole vielä vaimentamassa melua.

Olemme olleet yhteydessä jäänhoitokoneiden valmistajien edustajiin melutason pienentämiseksi, mutta heidän ilmoituksen mukaan melutason alentaminen jälkikäteen on vaikeaa vaikuttamatta koneen rakenteisiin ja työtehoihin. Uuden sähkökäyttöisen (meluongelma poistuisi) jäänhoitokoneen hankinta Viitaniemeen maksaa n. 100 000 euroa ja nykyisillä akkutehoilla kentän hoito vaikeutuisi huomattavasti ja vaade olisikin vähintään kahden sähkökoneen hankinta.

Viitaniemen tekojääradan haitat (melu, valaistus) poistuisivat kerralla, jos jäärata katettaisiin, mutta kustannukset hankkeelle ovatkin jo eri juttu.

Pyrimme hyvässä yhteistyössä tuottamaan palveluja liikunnanharrastajille unohtamatta ympäristön asukkaiden toiveita, kuitenkin olemassa olevin resurssein.

Liikunnallista alkanutta vuotta kaikille!

PEKKA SIHVONEN liikuntajohtaja Jyväskylän kaupunki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Jyväskylän joukkoliikenne edullisemmaksi

Lyhyet

Suomen rahanpesulaki kaipaa pikaista remonttia

Syyttäjälaitosta pitikin uudistaa

Lyhyet

Lyhyet: Kierrätys- ja uusiutuvat luonnonvarat on pop in! Missä viipyy puukorinenauto, fillareita on jo?

Mielipide: Jyväskylä kehittyy – vai kehittyykö?

Mielipide: Rapautuuko lukion yleissivistävyys?

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.