Tiedottajatkin ovat tärkeitä

Päätoimittaja Pekka Mervola heitti kirjoituksessaan 10.6.: "Tiedottajat ovat turhia, opettajat ja sairaanhoitajat eivät."

Yllättävä näkemys median edustajalta. Mediatiedotteet ja medialle sisällön tuottaminen ovat tiedottajan keskeisintä työtä. Keskisuomalaisen toimittajat ovat kiitelleet Jyväskylän kaupungin viestintää.

Kuntalain mukaan kunnan on tiedotettava asukkailleen vireillä olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä ratkaisuista ja niiden vaikutuksista. Kunnan asukkaiden ja palvelujen käyttäjien osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää muun muassa tiedottamalla kunnan asioista ja järjestämällä kuulemistilaisuuksia.

Kunnassa viestintä on osa jokaisen työtä. Erityisesti se kuuluu luottamushenkilö- ja virkamiesjohdon, esimiesten ja asiantuntijoiden tehtäviin. Tiedottajat auttavat koordinoimalla, ohjaamalla ja toteuttamalla organisaation viestintää.

Viestintä toteutetaan hajautetusti lähellä palveluja. Kaupungin organisaatiossa on toistakymmentä tiedottajaa ja muutama markkinointiosaaja. Lisäksi oman työnsä ohella viestintää hoitaa parikymmentä työntekijää. Viestintävastaavien verkostomme toimii hyvin. Konsernin isoimmilla osakeyhtiöillä on viestintä- ja markkinointihenkilökuntaa.

Tiedottajan tehtäviin kuuluu sisäistä ja ulkoista viestintää. Päätehtäviä ovat valmistelu- ja päätöksentekoviestintä, palveluista tiedottaminen, media -, verkko - ja kriisitilanteiden viestintä unohtamatta tuhansien työntekijöiden organisaation sisäistä viestintää tai yhteistyötä sidosryhmien kanssa.

Tiedottaja mm. koordinoi palvelukokonaisuutensa viestintää, kirjoittaa tiedotteita, tekee sisältöjä intraan sekä www-sivuille, kirjoittaa juttuja lehtiin, tekee esitteitä sekä järjestää haastatteluja. Tiedottaja ennakoi tulevaa, vastaa palautteisiin, tukee osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia ja avaa kunnan toimintaa eri medioissa. Ammattitiedottaja on korvaamaton häiriö- ja kriisitilanteissa, esimerkiksi sikainfluenssa, vesikatkot ja suuronnettomuus.

Tätä päivää ovat avoimuus ja vuorovaikutus. Tulevaisuudessa viestinnässä korostuvat läsnäolo, kuunteleminen, uudet teknologiat ja kuntalaisten omatoimisuuden tukeminen.

Jyväskylän viestinnän resurssointi ei ole ylimitoitettua. Organisaatiouudistuksessa viestintä järjestetään tukemaan uutta toimintakulttuuria ja palvelurakennetta.

Jyväskylän maine on maan paras ja muuttovoitto huippuluokkaa. Kaupungin www-sivut ovat käyttäjien mielestä kuntien parhaimmistoa. Tyytyväisyys palveluista tiedottamiseen on ollut vuosia vertailukuntien keskiarvon yläpuolella.

Viestintä on osa johtamista, kilpailukykyä ja menestystä. Hyvä palvelu on kunnan parhaita markkinointivaltteja.

HELINÄ MÄENPÄÄ viestintäjohtaja Jyväskylän kaupunki

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kirja on seikkailu

Vanhus- asiassa tarvitaan ryhtiliike

Kotoutus on hyvällä mallillla

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Tekeekö seksuaalikasvatus nuorista helppoja uhreja?

Tulevaisuuden hoiva

Ei auta pelkkä raha ja mitoitus

Numerot kertovat aina ihmisistä, kokoomus

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.