Tiesitkö tämän Korpilahden vetonaulasta?

Korpilahden Pukkalan asukasyhdistys tietää varsin hyvin, että Korpilahden kymmeniä vuosia vanhassa Sammalniemi-Iloniemi osayleiskaavassa on varauksena osoitettu poikittaisyhteys Iloniemestä keskustaajamaan Päijänteentietä pitkin. Tämä vanha (v.1994) osayleiskaava on vain kunnanvaltuuston hyväksymä eli oikeusvaikutukseton, ns. poliittinen tahtotila suunnittelulle. Tällaisella kaavalla ei ole oikeusvaikutuksia esim. laadittaessa asemakaavaa, vaan alueella on voimassa seutukaava tai maakuntakaava.

Vanhassa osayleiskaavassa Päijänteentie ei ollut vilkasliikenteinen syöttöväylä vaan Iloniemeen tulevan uuden 100 asunnon alueen asukkaiden yhdystie keskustaan. Korpilahden pohjoinen risteys säilyi ja on voimassa olevassa maakuntakaavassa edelleen.

Raspio-Iloniemen kaavaehdotus (v. 2011) käsittää nyt 383 uutta rakennuspaikkaa. Kaavaehdotuksen yhteys 9-tieltä keskustaan tekee Päijänteentiestä valtatien syöttöliikennetien.

Kaavaehdotuksessa ei voi käyttää vanhan kaavan tievarauksia tutkimatta sen liikenteellisiä vaikutuksia. Kaavoittajan mielestä nykyinen pohjoinen risteys ei kuulu kaava-alueeseen, joten sitä ei tässä yhteydessä käsitellä. Nyt ei huomioida, että Pukkalan ja Ikolanmäen alueet ovat asuntoalueita, jotka on rauhoitettava läpikulkevalta autoliikenteeltä.

Korpilahdelle on saatava Raspio-Iloniemi osayleiskaavan rinnalle liikenteen osayleiskaava, josta selviäisi Korpilahden liikenteellinen kokonaisuus. ELY- keskuksen edustajan mukaan nykyistä pohjoista liittymää ei olla katkaisemassa. Liikenteen osayleiskaavalla tämän tärkeän liittymän säilyminen varmistettaisiin.

Korpilahden aluelautakunnan mielestä kaavaehdotuksessa on hyvin yhdistetty kuntaliitossopimuksen tavoitteet sekä alueen maisema-, kulttuuri- ja luontoarvot. Näinköhän saamme tuhansia uusia asukkaita lisää v. 2017 mennessä Korpilahden kylään?

Vetonaula-jutussa (Ksml 6.1.) kehitysjohtaja Rusanen sanoo: "Yleiskaavan on mahdollista valmistua ensi keväänä, jonka jälkeen alkaa omakotialueiden asemakaavoitus." Samalla hän ennakoi, ettei tonttien luovutusvaiheeseen päästä ennen valituskierrosta. Tiedetäänkö siis jo, miten kaupunginhallitus ja -valtuusto päättävät asiassa ja että Raspio-Iloniemen kaavasta tulee vuosien mittainen valituskierros liikennejärjestelyiden vuoksi? Tämä tarkoittanee, että nyt kaava esitetään hyväksyttäväksi ilman mielipiteiden vaikutusta ja ilman liikenteen osayleiskaavaa?

Nykyistä asutusta ei tämän kaavasuunnittelun yhteydessä ole käsitelty ollenkaan. Liikenteen vaikutukset olemassa olevalle asutukselle, ympäristölle, koko Korpilahden keskustan elinvoimaisuudelle ja yleiselle liikenneturvallisuudelle on selvitettävä. Myös muut mahdolliset vaihtoehtoiset liikennesuunnitelmat on tutkittava tämän kaavavalmistelun yhteydessä.

SIRPA ORELL, pj KARI MAJALA, jäsen Korpilahden Pukkalan alueen asukasyhdistys ry:n hallituksen puolesta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

LyhyetKesätapahtumat kiertoon, rallit Seinäjoelle, tangomarkkinat tänne.Ja Ailamarista kuningatarEn ole koskaan syönyt pizzaa tahi hampurilaista, en ole somessa, mutta pärjäilen. Sh, kun olen vältän näitä.

Kaupunki ei välitä melusaasteesta

Masennuseläkkeet ovat kestämättömällä tasolla

Psyyken lääkintä on viimeinen keino

Lyhyet

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.