Tulevaisuutta biokaasulla

Keski-Suomella on hyvät mahdollisuudet tulla liikenteen osalta mallimaakunnaksi ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä ja samalla kytkeä tämä työ myös maaseutualueiden hyväksi!

Jo nyt maakunnassa on kaksi biokaasun tankkausasemaa (Laukaa ja Joutsa) autoille ja Jyväskylään on suunniteltu kolmatta hyödyntämään kaatopaikan metaania. Biokaasuautolla saavutetaan keskimäärin lähes 100%:n vähennys (parhaimmillaan lähes 200%) ilmastopäästöissä vastaavaan bensiiniautoon verrattuna.

Mahdollisuus päästöttömään liikkumiseen omalla autolla tekee maakuntamme maaseutualueista houkuttelevampia asuinalueita. Myös julkista liikennettä voidaan kehittää biokaasulla toimivaksi, mikä on hyvin toteutettu Ruotsissa.

Kaatopaikkojen metaanikaasujen käyttöönotolla helpotetaan jo sinällään pahan kasvihuonekaasun, metaanin, pääsy ilmakehään. Myös maatalouden lantaa ja teollisuuden biojätteitä prosessoimalla voidaan tuottaa biokaasua. Biokaasun käyttö nimenomaan liikennepolttoaineena on järkevää ja helppoa fossiilisten polttoaineiden korvaamista. Puuhake taas soveltuu parhaiten lämmön ja sähkön tuotantoon.

Maakuntamme voisi matkia tässä asiassa Ruotsia. Ruotsi on maailman johtava maa uusiutuvan energian (biokaasu, biodiesel ym.) liikennekäytössä. Se saavutti EU:n vuodelle 2020 asettaman kriteerin (10% uusiutuvaa) jo vuonna 2012. Kymmenet kunnat ovat ottaneet käyttöön uusiutuvan energian liikennekäytön teknologioita, jotka sitten ovat levinneet muualle Ruotsiin ja useat teknologiat myös muihin maihin.

Tankkausasemien perustaminen keskusten lähelle isojen teiden varteen esim. Viitasaarelle, Saarijärvelle, Jämsään ja Keuruulle avaisi mahdollisuuden ekologisen asumisen kehittämiselle koko maakunnan alueella. Biokaasu voi olla paikallista tuotantoa tai ”tytärasemille” siirrettyä.

Olen itse ajanut nyt vajaat kaksi vuotta biokaasuautolla ja tehnyt lähes kaikki matkoistani Keski-Suomessa puhtaasti uusiutuvalla. Biokaasuautoni toimintasäde on vielä pieni, noin 150 km, eli tankillisella ajaa 300 km.

Ponnistelut ilmastonmuutoksen hidastamiseksi ja pysäyttämiseksi on kytkettävä luontevaksi osaksi kaikkea toimintaa. Lämmityksen ja sähkön tuottamisessa uusiutuva biomassa on avainasemassa. Lisäksi pitää kehittää älykkäitä energiantuotantojärjestelmiä, joissa jokainen meistä voi olla myös sähkön tuottaja.

Liikenteen päästöjen vähentämiseksi olisi siirryttävä niin laajalti biopolttoaineisiin kuin vain mahdollista. Suomessa on biokaasun käytössä otettu edistysaskeleita vuonna 2014: yleisölle avoimet tankkausasemat ovat lisääntyneet 24 asemaan (20%). Silti tarvitaan ripeää toimintaa valtakunnallisesti, ja ensi töiksi olisi käyttövoimavero poistettava biokaasuautoilta.

Heikki Susiluoma

tutkija, FT

kansanedustajaehdokas (vihr.)

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Taitetun indeksin oikaisu lisäisi verotuloja

Kenen käsissä Jyväskylän kaavoitus?

Lyhyet

LyhyetRaamattuun uskovat eivät ole joko lukeneet tai ymmärtäneet sitä.Esim: 1. Moos. 19: 7–8Perustotuus: ”Ihminen olet ja tulet pysymään eliöiden ja elottoman ympäristön vaikutusverkoston osana.”

Lyhyet

Venäjä, idästä ei mitään uutta

Myös yksityishenkilöiden veronkierto estettävä

Masennuksesta ja surusta

Lyhyet

Tulevaisuuden työelämä kaipaa ”sosiaalisia nörttejä”

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.