Työeläkevaroja liikenneinvestointeihin

Lakisääteinen työeläkejärjestelmämme on rahastoinut työnantajien ja työntekijöiden maksamia eläkevaroja noin 130 miljardia euroa. Lain mukaan nämä varat on sijoitettava tuottavasti ja turvaavasti, koska ne on tarkoitettu nykyisten ja tulevien eläkkeiden maksuun. Nyt varat on sijoitettu pääosin koti- ja ulkomaisiin valtioiden velkapapereihin ja osakkeisiin sekä kiinteistöihin.

Jos esimerkiksi 10 prosenttia eläkerahastojen varoista eli 13 miljardia euroa käytettäisiin seuraavan eduskuntavaalikauden aikana rata- ja maanteiden parantamiseen, saataisiin varsin nopeasti tuloksia, jotka kasvattaisivat kansantalouden tuottavuutta sekä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Kun eläkevaroja käytettäisiin suuriin päätie- ja ratahankkeisiin, vapautuisi normaaleja valtion budjettivaroja tärkeän alempiasteisen tiestön parantamiseen. Samalla voitaisiin liikennehankkeiden painopistettä laajentaa Etelä-Suomesta koko maahan.

Valtion vuotuisissa talousarvioissa on jatkuva vaje liikennehankkeiden rahoituksessa. Vaje on viime vuosina syventynyt. Tämän johdosta sekä ratojen että tiestön kunto heikkenee. Valtiontalouden rajun velkaantumisen johdosta on vaara, että seuraavalla vaalikaudella budjettirahoitus alenee edelleen. Siksi tarvitaan uusia rahoitusmuotoja. Työeläkevarojen sijoittaminen esimerkiksi ulkomaisten yhtiöiden osakkeisiin voi tuottaa näennäisesti hyvää tulosta, mutta ei välittömästi kehitä suomalaista yhteiskuntaa. Kotimaan liikenneinvestoinnit työllistäisivät ja loisivat kehitysedellytyksiä ja tasa-arvoa koko maahan.

Työeläkevarojen ohjaaminen liikenneväylien kehittämiseen tulisi tapahtua valtion takuulla. Valtio takaisi varat ja maksaisi koron, jolloin rahastojen tuotto olisi turvattu eikä kenenkään eläketurva olisi vaarassa. Järjestelmä on syytä luoda seuraavan hallituksen toimesta yhteistyössä eläkeyhtiöiden kanssa. Valitettavasti viimeaikaiset hallitukset ovat laiminlyöneet uusien rahoitusmuotojen kehittämisen.

Keski-Suomessa nelostien parantaminen Vaajakoskella ja Jyväskylän pohjoispuolella ovat kohteita, joihin eläkevaroja tulisi ensimmäiseksi käyttää. Samalla vapautuisi varoja monien heikkokuntoisten maanteiden parantamiseen eri puolella Keski-Suomea.

TOIMI KANKAANNIEMI kansanedustaja (kd.) Uurainen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Lyhyet

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Akkujen metallit kaupan

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Metsiä älköön hävitettäkö

Kaupunkipyörät ovat osa ketterän kestävää liikkumista

Suomipop, pyörätuolit ja taksien kyydit

Valvonta on yhteistyötä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.