Työllistäminen käy mahdottomaksi!

Jälleen yhdistyksien työllistämiseen käytettävissä olleet määrärahat ovat loppumassa. Kuntien Kelalle maksamat ns. sakkomaksut, osuudet työttömien työmarkkinatuista ovat räjähtäneet käsiin.

Keski-Suomessa on kyseisiä maksuja maksettu tammi-huhtikuulta 8 737 675 euroa eli 3,5 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten. Nyt maksetaan ”ei kenenkään” työpanoksesta tällainen hinta! Miksi kaupungit ja kunnat eivät kohdenna edes osaa tästä valtavasta sakkosummasta työttömien aktivoimiseen?

Haluamme uudelta hallitukselta vastauksia ja suoria toimenpiteitä tukityöllistämisen ahdinkoon. Mitä palkkatuelle on tapahtumassa? Missä ovat 300 pv työmarkkinatukea saaneille kohdistetut rahat? Mihin Keski-Suomen vuoden 2015 työllistämisrahat on käytetty?

Osaamisvajeen arviointi on myös oma asiansa. Millä perusteella TE-toimistossa arvioidaan työnhakijan osaamisvajetta, jos edes koulutussisältöä tai työtehtäviä ei tunneta? Moniin palkkatukea koskeviin kysymyksiin ei edes vastata TE-toimistosta.

Vielä viime syksynä oletettiin, että lähes kaikki mm. oppisopimuskoulutuksen avulla työllistyvät saavat palkkatuen.

1.1. palkkatukiuudistuksen jälkeen sitä myönnetään enää yli 300 pv työmarkkinatuella olleille. Tämä tarkoittaa pahimmassa tapauksessa jopa yli 800 pv (yli 3 v.) työttömyyttä, jolloin suurin osa työttömiä ei kykene lähtemään oppisopimuskoulutukseen saati sitten työelämään ilman muita valmentavia ja pitkäkestoisia tukitoimia.

Meillä allekirjoittaneilla on edellytykset luoda toimivia menetelmiä työllistämiseen ja rakentaa joustavia ohjaustapoja esim. oppisopimuskoulutuksen kautta työelämään. Toimintaan on saatu ESR- ja kuntien rahoitus, osaava henkilöstö ja kiinteä yhteistyö oppisopimuskeskuksen kanssa.

Henkilöstön toimesta luodaan pohjaa ja tuetaan työnhakijaa uravalinnoissa ja valmennetaan tulevaa työpaikkaa varten. Lisäksi etsitään sopivia työnantajia, joiden palveluksessa alaa voi kokeilla työkokeilussa. Kun työnantaja tai työnhakija alkavat pohtia työllistymistä oppisopimuksen avulla, silloin tarkastetaan työtehtävien sopivuus oppisopimuskeskuksen kanssa.

Työnantajalle myös kerrotaan eri tukimuodoista, mm. että oppisopimuskoulutuksen ajalle voi saada tukea TE-toimistosta (tapauskohtaisesti) ja oppisopimuskeskuksesta.

Kolmannella sektorilla, yhdistyksissä ja järjestöissä, tehdään merkittävää työtä – sekä korjaavaa että ennaltaehkäisevää. Kaikki motivointi-, kannustus- ja aktivointityö menee hukkaan, jos jatkopolkuja ei saada toteutumaan palkkatukikurimuksen vuoksi. Ja miten se vaikuttaa ihmiseen, joka on tsemppautunut tarttumaan oljenkorteen, joka sitten riipaistaankin häneltä pois.

Tilanteen parantamiseksi ehdotammekin, että työllistäville yhdistyksille korvamerkitään pysyvää rahoitusta, osa työllistämiseen tarkoitetuista, osa sakkomaksuista, joiden turvin voidaan tehdä ansiokasta valmennustyötä tulevaisuutta ajatellen.

Pitkään työttömänä olleen henkilön ammatillista osaamista ei tue pitkitetty työttömyys. Siksi onkin tarpeen tukea yhdistyksiä, jotka antavat vahvan panoksensa työttömien valmennukseen, ohjaukseen ja tukemiseen. Lisäksi on huomioitava työllistävien yritysten vähäinen määrä eri paikkakunnilla.

On tarpeen luoda toimintaedellytykset myös yhdistysten tarjoamille matalan kynnyksen työpaikoille, koska ne mahdollistavat osallistumisen ja työntekemisen niille työnhakijoille, jotka eivät työllisty suoraan avoimille markkinoille yritystyöpaikkojen puutteen, ikänsä, työkuntonsa, ammattitaitonsa tai muiden henkilökohtaisten syiden vuoksi.

Eija Lappi

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry

sekä Välikäsi-henkilöstö ja

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Keski-Suomi on elinvoimainen

Kestävyyttä metsä- politiikkaan!

Liikennepalvelulaki toi uusia mahdollisuuksia maaseudulle

Lyhyet

Lyhyet

Ihmiset valittavat aivan turhasta

Vero- vapaus ja synnytys

Lyhyet

Lyhyet

Katoilta pudotettavan lumen käsittelyyn on vaihtoehto

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.