Työllisyyden puolesta

Äänestämmekö marketin tavarahyllyn ääressä oikein? Valitsemmeko laadukasta ja kansallista hyvinvointia tukevaa kotimaista vai Paljon mainostetun tuontitavaran? Tuemmeko kestävää kehitystä vai paisutammeko hiilijalanjälkeä tuottamalla pihvimme Argentiinasta?

Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen mukaan kauppa ja ravintolat ovat kasvattaneet omaa osuuttaan ruokaketjussa vuosina 2000-2009. Tähän kuluttajan vaikutus ei ylety, mutta tutkimuksesta käy myös ilmi, että tuonnin merkitys on ollut voimakkaassa kasvussa.

Kotimainen maatalous ja elintarviketeollisuus ovat vastaavasti menettäneet asemiaan. Tähän kuluttajat voivat vaikuttaa välittömästi.

Tullihallituksen ulkomaankauppatilastojen mukaan elintarvikkeiden tuonnin arvo oli 3,1 miljardia euroa vuonna 2009. Määrällisesti tuonnin arvo edustaa merkittävää puuttuvaa sataatuhatta työpaikkaa.

Kotitalouksien valinnoilla ostotilanteessa onkin ratkaiseva vaikutus maan talouteen.

Media puolestaan vaikuttaa kansalaisten käyttäytymiseen entistä enemmän. Maan hallitukset eivät ole saaneet työttömyyttä merkittävään laskuun, mutta media ja kotitaloudet voisivat sen yhdessä tehdä, kansallisen kampanjan avulla.

ESKO JÄRVENPÄÄ Jämsä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Kansanedustaja Kotiahon harhainen identiteettipolitiikka

Puolustan oikeutta – ja lakien mukaan

Vaihtoehtoja tarvitaan

Vaajakoski nyt täysi sumppu

Syyttäjälaitoksemme rämpii vakavassa kriisissä

Perussuomalaisuus on uhka huumorille

Lyhyet

Hallitseeko Suomea todella vihervasemmisto?

Kansanedustaja lasketteli haittapuhetta?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.