Työllisyyden puolesta

Äänestämmekö marketin tavarahyllyn ääressä oikein? Valitsemmeko laadukasta ja kansallista hyvinvointia tukevaa kotimaista vai Paljon mainostetun tuontitavaran? Tuemmeko kestävää kehitystä vai paisutammeko hiilijalanjälkeä tuottamalla pihvimme Argentiinasta?

Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen mukaan kauppa ja ravintolat ovat kasvattaneet omaa osuuttaan ruokaketjussa vuosina 2000-2009. Tähän kuluttajan vaikutus ei ylety, mutta tutkimuksesta käy myös ilmi, että tuonnin merkitys on ollut voimakkaassa kasvussa.

Kotimainen maatalous ja elintarviketeollisuus ovat vastaavasti menettäneet asemiaan. Tähän kuluttajat voivat vaikuttaa välittömästi.

Tullihallituksen ulkomaankauppatilastojen mukaan elintarvikkeiden tuonnin arvo oli 3,1 miljardia euroa vuonna 2009. Määrällisesti tuonnin arvo edustaa merkittävää puuttuvaa sataatuhatta työpaikkaa.

Kotitalouksien valinnoilla ostotilanteessa onkin ratkaiseva vaikutus maan talouteen.

Media puolestaan vaikuttaa kansalaisten käyttäytymiseen entistä enemmän. Maan hallitukset eivät ole saaneet työttömyyttä merkittävään laskuun, mutta media ja kotitaloudet voisivat sen yhdessä tehdä, kansallisen kampanjan avulla.

ESKO JÄRVENPÄÄ Jämsä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.