Työnnetäänkö Jämsää Pirkanmaalle?

Eteläisen Keski-Suomen on selvittävä entistä enemmän omillaan, maakunnan keskiöstä ei käytännön työntövoimaa riitä. Voi olla myös, että jämsäläiset ovat hyvin suvaitsevaisia neuvottelijoina.

Jämsän ja koko maakunnan talouden perusta on metsäteollisuudessa, mutta sen tarvitsema infrastruktuuri ei ole kehittynyt vetovoimaisella tavalla. Paperi kuljetetaan Rauman satamaan ja monet junamatkustajat ovat havainneet kaksoisraiteen tarpeen junien pysähdellessä ohitusodotuksiin Jämsä-Tampere -radan varressa.

Kantatie 56 Jämsä-Mänttä-Vilppula on tärkeä puuraaka-aineen kuljetusväylä molempiin suuntiin ja on jo vuosia sitten tehdyn selvityksen mukaan maan vaarallisin kantatie. Siksi nopeus allenetaan aina syksyllä.

Tien uudistus oli suunniteltu ja budjetoitu, mutta viime tingassa rahat siirrettiinkin maakunnan yläosan siltahankkeeseen.

Nämä kaikki ovat osaltaan vaikuttamassa kaiken elinkeinoelämän tuottavuutta heikentävästi.

Myös koko maakunnassa tuottavuutta on parannettava.

Olemme myös havainneet maakunnan "komentokeskuksen" ynseän suhtautumisen Jämsän seudun sairaanhoidon ja ammatillisen koulutuksen kehitykseen.

Tiedämme, että kunnan rajoja muutetaan, kun alueita kehitetään elinvoimaisemmiksi. Miksi ei myös maakuntarajoja?

ESKO JÄRVENPÄÄ kaupunginvaltuutettu (SSP) Jämsä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Jyväskylän alihinnoittelu kurittaa pieniä palveluntuottajia

EK purkaa peruskoulua

Epäasiallista painostamista

Lyhyet

Keski-Suomi on elinvoimainen

Kestävyyttä metsä- politiikkaan!

Liikennepalvelulaki toi uusia mahdollisuuksia maaseudulle

Lyhyet

Lyhyet

Ihmiset valittavat aivan turhasta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.