Tytöt ja pojat tasa- arvoisiksi liikunnassakin

Jokainen ymmärtää, ettei 50-kiloinen tanssia harrastava tyttö ja 90-kiloinen jääkiekkoileva poika pysty käyttämään samoja painoja penkkipunnerruksessa, mutta se ei ole mikään syy jakaa oppilaita sukupuolen perusteella liikuntaryhmiin.

Minun mielestäni koululiikunnassa pitäisi olla sekaryhmät, eikä rajoittavia erillisryhmiä, jotka eivät edes kunnioita nykypäivän tasa-arvoajattelua.

Sekaryhmät palvelisivat paremmin nykyajan tavoitteita huomioida jokainen yksilönä eikä tyttönä tai poikana. Ne lisäisivät myös liikunnallista tasa-arvoa sekä liikuntatuntien viihtyvyyttä niille, jotka tuntevat olevansa eri sukupuolta. Ovathan tytöt ja pojat muuallakin luontevasti samoissa ryhmissä.

Mitä enemmän tytöt ja pojat tekevät asioita yhdessä, sitä paremmin he tulevat toimeen keskenään. Yhteisillä liikuntatunneilla he oppisivat tärkeitä vuorovaikutustaitoja ja yhteishenki parantuisi.

Jotkut tytöt voivat olla kyllästyneitä tukahduttamaan osaamistaan ja varomaan kontakteja pelissä. Tytöt eivät välttämättä löydä tyttöryhmistä samalla lailla motivoituneita pelaajia, ja siksi haluaisivat poikien olevan samassa ryhmässä.

Mutta pitää myös huomioida, että yhtä lailla myös poikien ryhmissä on aivan varmasti oppilaita, jotka eivät pidä jääkiekosta tai kovasta pelitemmosta.

Erillisiä liikuntatunteja perustellaan yleensä fyysisillä eroilla ja mieltymyksillä eri lajeihin. Mielestäni ne eivät ole tarpeeksi hyviä perusteluita, koska poikaryhmissäkin oppilaiden välillä on fyysisiä eroja. Erot voivat olla jopa suurempia kuin tyttöjä ja poikia vertaillessa.

Myös taidoissa, harrastuneisuudessa, motivaatiossa ja lajimieltymyksissä on isoja eroja, mutta ennemminkin yksilöiden välillä kuin tyttöjen ja poikien.

Myös tyttöjen ja poikien taso- ja vauhtieroa käytetään perusteluna. Yhteistuntien vastustajien mielestä liikuntatuntien yhdistäminen ei silloin edistä liikkumiseen innostamisen tavoitetta, vaan se johtaa siihen, että tytöt seisoisivat kentän laidalla ja katsoisivat, kun pojat pelaavat.

Varmasti on tyttöjä, jotka katsoisivat sivusta, kun muut pelaavat, mutta suurin osa heistä tekisi niin myös tyttöjen omalla liikuntatunnilla, jossa ne aktiiviset ja liikuntaan positiivisesti asennoituneet tytöt pelaisivat.

Suomessa yleensä ala-asteella ainakin neljä ensimmäistä luokkaa liikutaan vielä yhdessä. Yläkouluissa yhteisryhmät ovat harvinaisempia. Jossain kouluissa on jo sekaryhmät käytössä myös yläasteella, mutta ilmiö on vasta alkamassa.

Toisin on muissa Euroopan maissa, joissa sekaryhmät ovat arkipäivää. Ulkomaalaiset yleensä ihmettelevät, miksi täällä muuten niin tasa-arvoisessa Suomessa erotetaan tytöt ja pojat erillisiin ryhmiin liikunnassa. Heillä erikseen olevia tunteja on pääasiallisesti yksityiskouluissa.

Olemme me suomalaiset kyllä konservatiivista porukkaa erillisryhmiemme kanssa.

Nelli Arkilahti

Mankolan yhtenäiskoulu 8B

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Tämän kriisin ammattilaiset ovat kiitoksensa ansainneet

Jyväskylään digikoulun globaali kehityskeskus

Sinuhe: Vastaa, älä kysele

Lyhyet

Vierailijakolumni: Nyt vanhempien välinen yhteistyö korostuu

Kuntien itsehallinnon nurja puoli on karmea

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.