Ulkoistetaan johtajat

Valtion ja kuntien palvelujen ulkoistamisen tarkoitus on tehostaa töitä, vähentää organisaatiota ja tehdä sitä kautta säästöjä.

Jos ulkoinen yritys ottaisi jonkin julkisen palvelun itselleen, muuttamatta mitään toimintatapoja, kalustoa tai henkilöstöä, niin kustannukset nousisivat noin 20 prosenttia, sillä yksityinen sektori haluaa voittoja, eivätkä he ole valmiita osallistumaan tuottamattomaan toimintaan. Joten tämän verran kustannuksia ulkoisen yrityksen pitää karsia, jotta palvelun tuottaminen olisi yksityisen kautta kunnille edes saman hintaista, kuin kuntien itsensä tekemänä.

Jos tällaisten palvelumuutosten jälkeen vielä palvelutaso pysyy samana, niin silloin kuntien ja valtion päättäjien pitää katsoa peiliin, miksi me emme pysty samaan. Ei tarvitsisi tehdä kuin 10 prosentin säästöt, niin se vastaisi ulkoisen yrityksen 30 prosentin säästöä.

Suurin erohan palvelujen yksityistämisessä ja valtion / kuntien omassa palvelussa on se, että yksityisen tehdessä voittoa, se käyttää voittorahansa mihin itse haluaa, kun taas kuntien tehdessä omatoimisesti säästöjä, rahat käytetään takaisin muihin julkisiin palveluihin. Eli ostettaessa palveluja yksityiseltä sektorilta, se maksaa enemmän ja jos tulosta syntyy, niin voitot eivät tule takaisin julkisiin palveluihin, jolloin palvelutaso heikkenee entisestään.

Monesti kaupungin ja valtion ulkoistaessa palveluja henkilöstö ja kalusto pysyy samana mutta johtajat vaihtuvat. Herää kysymys, miksi palveluja ei pidetty omana ja vaihdettu johtajia.

Toinen vaihtoehto on, että kunnat tai valtio perustaa oman osakeyhtiön, jonne henkilöstö ja johtajat siirtyvät vanhoina työntekijöinä tai työsuhdeturvan muodossa. Mikä muuttuu, kun samat johtajat jatkavat tehtävissään edelleenkään saamatta aikaan tulosta?

Ihan oma lukunsa ovat paperijohtajat, jotka ovat kuntien- ja valtion organisaatiomuutosten yhteydessä sisäisellä haulla päässeet korkeisiin johtajien tehtäviin ilman minkäänlaista aikaisempaa esimies- tai organisaatiomuutoskokemusta. Ei ole ihme jos henkilöstö voi pahoin, eikä tulosta synny.

Miksi osaavia ja pidettyjä johtajia ei saada yritysmaailmasta kuntien ja valtion palvelukseen? Onko se imago vai rahakysymys? Jälkimmäinen on palkkauksen kannalta helppo ratkaista eli annetaan hyvälle johtajalle muutama tonni lisää palkkaa enemmin kuin menettää veronmaksajien rahoja satojatuhansia tai miljoonia epäpätevien johtajien toimesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Muisti on herkkä häiriintymään

Nelostien siirto loi liikennesumpun

Lyhyet

Lyhyet

Puun käyttö turvaa metsien hiilensidonnan

Tarvitsemme nopeat yhteydet

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.