Uuden lukion turvattava laaja-alainen yleissivistys

Opetusministeriön julkistama lukiota uudistavan työryhmän mietintö korostaa erityisesti valinnaisuutta. Ehdotukseen perehtyminen ja siitä käyty keskustelu paljastavat suuria ongelmia, jotka ovat uhkina kaikille kansalaisille tärkeälle laaja-alaiselle ja syvälle luotaavalle yleissivistykselle.

Ehdotus on mitä suurimmassa määrin oman aikansa tuote. Se heijastaa markkinatalouden, kilpailun ja kovien arvojen kulttuuria. Sitä läpäisevät myös vaatimukset yksilön oikeudesta valita, ja puolustaa omaa etuaan yhteisen edun sijasta. Ylimitoitettu valinnaisuus heikentää opetuksen luotettavaa järjestämistä ja resurssointia, vaarantaa alueellisen tasa-arvon ja pahimmassa tapauksessa lukio-opetuksen tulevaisuuden yleissivistävänä koulutuksena.

Suurissa jättilukioissa, kuten Jyväskylässä, valinnaisuus on parhaiten mahdollista, mutta samalla juuri niissä rakennetaan suurimmat uhat kaikille välttämättömälle yleissivistykselle.

Työryhmä korostaa yhteisöllisyyden merkitystä. Kurssimuotoisuus yhdistettynä laajaan valinnaisuuteen heikentää mahdollisuuksia saavuttaa tämä tärkeä tavoite. Yhteiset teemaopinnotkaan eivät riitä takaamaan kasvamista yhteisöllisyyteen. Ihmisen tasapainoista kasvua korostava periaate näyttääkin jäävän toissijaiseksi. Lisäksi lukioikäinen nuori ei läheskään aina ole valmis niihin pitkälle elämään vaikuttaviin valintoihin, joita ehdotus häneltä edellyttää. Yleissivistyksen sisältö jää paljolti riippumaan opiskelijan hetkellisistä mielihaluista. Tähän ongelmaan kompastuu koko ehdotuksen toteuttamiskelpoisuus.

Tulevaisuuden lukiolta kaivattaisiin entistä selkeämpää kasvatuksellista otetta. Tämä tarve näkyy esimerkiksi suhteessa tieto- ja viestintäteknologiaan. Koska sen merkitys tulee kasvamaan, lukion on autettava nuoria sen viihdekäytöstä kohti vastuullista hyötykäyttöä. Ottaessaan vastaan ja valikoidessaan erilaista ja usein keskenään ristiriitaista tietoa kansalaiset tarvitsevat paitsi kriittistä asennetta ja hyvää harkintaa, myös kykyä kohdata entistä laajemmat ja monimutkaisemmat arvokysymykset ja eettiset ongelmat. Tässä auttavat useat reaaliaineet, mutta erityisesti katsomusaineet. Siksi on hyvin valitettavaa, että niiden saama tila ei vastaa tätä vaativaa tehtävää. Uuden lukion opetussuunnitelmaan tulee mahtua riittävä määrä sekä kaikille yhteistä historiaa ja yhteiskuntaoppia että uskontoa ja elämänkatsomustietoa.

Työryhmän julkisuudessa erimieliseksi mainittu ehdotus jää keskeneräiseksi. Siksi se vaatii laajempaan asiantuntemukseen nojaavaa jatkotyöskentelyä, esimerkiksi parlamentaarisen komitean muodossa, jossa olisivat edustettuina monipuolisesti mm. käyttäytymistieteellinen tutkimus, lukion pedagoginen asiantuntemus sekä lukio-opetuksen järjestämiseen liittyvä käytännön kokemus. Myös opettajankoulutuksen uudistaminen tulisi ottaa jo nyt huomioon.

Veikko Pöyhönen

opetusneuvos

Laura Vilva

antropologi

Helsinki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Kaupunkipyörät ovat osa joukkoliikennettä

Avoimen väylä yliopistoon uhkaa maksutonta koulutusta

Luonnonkukkia Jyväskylän viheralueille

Lyhyet

Britannian pääministeri kokeilee rajoja

Ihmisen erityislaatu, onko sitä?

Lyhyet

Hallitus hakee fokustaan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.