Uudistus ajaa taksialan alas

"Asiakkaan tulevana etuna mainostettu taksiuudistus onkin suuri bluffi", kirjoittaa Timo Aalto mielipidekirjoituksessaan.

Mitä aiot tehdä isona, minulta kysyttiin, kun kävin peruskoulua. ”Älä ainakaan taksia ala ajamaan vaan käy koulusi kunnolla”, muistan isän ja äidin minulle sanoneen.

Hyviä neuvoja ne olivat ainakin nyt näin jälkeenpäin ajateltuna. Minä sitten kuitenkin lähdin isoisäni ja isäni ammattia jatkamaan, sillä silloin ei merkantille ollut myyntihommaa tarjolla. Taksia olen sitten ajanut 30 vuotta.

Taksiala ajetaan alas ensi vuonna ministeri Bernerin toimesta. Timo Soinin blogiteksti lohdutti nykyisiä taksiyrittäjiä sillä tavalla, että edes joku politiikko oli nykyisen järjestelmän kannalla, mutta ei auttanut!

Timo Soini lupasi taistella mutta antoi periksi.

Ensi vuoden heinäkuun alusta lähtien on edessä suuri arvoitus: mitä maksaa kyyti mistä minnekin?

Kyydin hinnoittelu vapautuu ja on kuulemma asiakkaan ja kuljettajan välinen asia, johon Trafi puuttuu ainoastaan tosi törkeissä tapauksissa.

Taksinvälitysyhtiö ei ota vastuuta taksiyrityksen ja asiakkaan välisestä maksutapahtumasta ensi vuoden heinäkuusta lähtien.

Onhan tämä suuri mahdollisuus, kun hinnan saa määritellä itse jopa ylöspäin entiseen verrattuna.

Jos taksien määrä vaikka lisääntyy puolella, niin ei välttämättä tarvitse ajaa kuin muutama kyyti päivässä, jos niistä kyydeistä saa kunnon hinnan.

Miten minusta kuitenkin tuntuu nyt vain siltä, että asiakkaan tulevana etuna mainostettu taksiuudistus onkin suuri bluffi.

Kyydin hinta tulee ajoittain nousemaan räjähdysmäisesti.

Vai ajavatko niin sanotut halpistaksit skoottereilla, pakettiautoilla tai jopa kuorma-autoilla sen viisi tuntia keskiyöstä eteenpäin, kun ravintolat pistävät ovensa kiinni kello neljä aamulla ja normaalit taksit ovat lähteneet unosille?

Mielestäni on vieläkin aiheellista kysyä, ovatko päättäjät nyt olleet aivan ajan tasalla.

Timo Aalto

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Ratkaisut ovat jäsenmaiden käsissä

Lyhyet

Lyhyet

Kehitystyötä ei ole vara hukata

Oppimateriaalien hankintaan yhdenvertaisia ratkaisuja

Kivihiili kiellettiin jo

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Jäämerenrata voisi jopa toteutua

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.