Uusi peltipoliisi kyykyttää autoilijoita Toivakassa

Nopeusvalvontakameroiden eli peltipoliisien tarkoituksena on lisätä liikenneturvallisuutta vähentämällä nopeutta risteysalueilla ja muissa alempaa nopeutta vaativissa paikoissa.

Toivakan ja Rutalahden risteykseen Nelostien varrella on asennettu uusi peltipoliisi entisen paikalle. Mutta Jyväskylän suunnasta tuleville autoille 80 kilometrin nopeusrajoituksen ilmoittava liikennemerkki onkin siirretty pois risteyksen läheltä, jossa se sijaitsi noin 200 metrin päässä risteyksestä.

 

Nyt tuo liikennemerkki on siirretty noin kilometrin kauemmaksi risteyksestä Jyväskylän suuntaan. Liikennemerkki on nyt 1,2 kilometrin päässä Rutalahden risteyksestä Jyväskylään päin.

Kyseisen liikennemerkin jälkeen tie on vapaa, ei muista risteyksiä tai muuta vaaran paikkaa. Nyt sitten autoilija ajelee vetävällä, turvallisella tiepätkällä ja ihmettelee, että mistähän tämäkin ”uudistus” on saanut alkunsa.

Uuden liikennemerkin paikka on ilmeisesti valittu vain autoilijoiden kyykyttämistä varten, kun nyt joutuu ajamaan tuota 80 kilometrin tuntivauhtia kilometrin verran enemmän kuin vanhan peltipoliisin aikana.

Uuden, kaukana olevan liikennemerkin sijoituksella yli kilometrin päähän risteysalueesta ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tällainen merkin sijoittelu ei ole omiaan kasvattamaan autoilijoissa viranomaisten arvostusta. Päinvastoin se lisää kummallista viranomaisihmettelyä.

 

Asiasta päättäville viranomaisille esitän, että korjaatte virheenne ja siirrätte 80 kilometrin nopeusrajoitusliikennemerkin entiselle paikalleen, noin 200 metrin päähän risteyksestä. Tuolla matkalla autoilija pystyy aivan varmasti hiljentämään vauhdin vaadituksi ennen risteystä kuten tähänkin asti.

Vai onko autoilijoiden kyykytys tällä tavalla viranomaisten erityisessä suojelussa?

Timo Valtonen
Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Autoileva asiakas tekee omat johtopäätökset myös pysäköinnistä

Matala syntyvyys eläkejärjestelmän haaste

Raideinvestoinnit ovat nyt järkeviä

”Kolmatta tietä” ei ole eikä tule!

Lupaukset on pidettävä ja hinnankorotukset peruttava

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.