Vääriä tietoja tunnelin hinnasta

Tiejohtaja Seppo Kosonen antaa puutteellista tietoa lukijoille Vaajakosken moottoritien tunnelivaihtoehdosta maanantain lehdessä. Kososen mukaan tie on suunniteltu silloille, koska Jyväskylä (maalaiskunta) on halunnut maanpäällistä vaihtoehtoa. Todellisuudessa tiehallinto on antanut kaavoittajalle ainoaksi vaihtoehdoksi siltavaihtoehdon ja kaava on tehty sen mukaisesti. Ellei tämä pidä paikkaansa, tiehallinto voi julkaista missä päätöksessä tai asiakirjassa ja milloin tunneli on annettu kaavoittajalle vertailtavaksi suunnitteluohjeeksi.

Olen omin korvin kuullut kun Kosonen lupasi Viihtyisän Vaajakosken lähetystölle, että myös tunnelivaihtoehto tutkitaan. Nyt hän sanoo, että tunnelia ei tutkita.

Kososen haluama ratkaisu sisältää erityisesti Varassaaren alueella noin kolmanneksen teitä saaren pinta-alasta ja nopeasti laskien noin 14 erilaista siltaa, alitusta, ylitystä ja eritasoratkaisua. Jo yksistään tämä Haapaniemen paikallistien ratkaisuun liittyvä mammuttileikkaus nostaa siltaratkaisun hintaa paljon korkeammaksi kuin Kosonen sanoo. Lisäksi hintaa nostaa se, että nykyinen yhteiskunta ei hyväksy tietä ilman melusuojausta. Esimerkiksi Vaajakosken nykyisellä moottoritiellä tiehallinto ei ole rakentanut melusuojausta 35 vuoteen eikä tietääkseni edes esittänyt suojauksen rakentamista Jyskän-Niitynpään alueella. Kosonen vertaa siis alihintaista siltojen hintaa ylihintaiseen tunnelin hintaan.

Viime vuosina rakennetut tunnelit ovat hinnaltaan huomattavasti halvempia kuin Kosonen väittää. Esimerkiksi Vuosaaren tunneli on 1520 metriä pitkä ja se maksoi 43 miljoonaa. Tie on nelikaistainen, oma tunneli kahteen suuntaan ja sillä ovat erittäin korkeatasoiset pelastuslaitteet ja -väylät. Tie on myös veden alla, sillä alimmillaan se menee 25 metriä Porvarinlahden alla.

Esimerkiksi Tampereella hallitus ja valtuusto eivät hyväksyneet tien tekoa maan pinnalle vaan edellyttivät tunnelin rakentamista elokuussa 2007 välille Naistenlahti-Santalahti ja valtio hyväksyi tämän. 2,3 kilometrin pituinen tie maksaa marraskuussa tehdyn budjetin mukaan 140 miljoonaa. Kaupunki on arvioinut saavansa yksistään kaavoituskorvauksista ja maanmyynnistä 60 miljoonaa. Tämä säästö syntyy siitä, että tien ei anneta raiskata hyvää rakennusmaata.

Tuoretta tietoa tunneleiden hinnasta löytyy myös Muurlan tieratkaisuista. Esimerkiksi Muurlan tiellä tunneleita on 5,1 kilometriä ja pisin tunneli on 2,2 km. Koko tien, tunneleiden ja niiden ylläpidon (vuoteen 2029 asti) hinta on 335 miljoonaa. Valtaosa tiestä on maan päällä. Onkin kysyttävä, miksi tunneli Vaajakoskella maksaa moninkertaisesti etelän tunneleihin verrattuna?

Selkeyden vuoksi on todettava, että hinta-arviot esittänyt tiehallinto ei varmuudella tiedä, paljonko puuttuva moottoritiepätkä maksaa, koska sitä ei ole vielä suunniteltu.

RISTO PYNNÖNEN Viihtyisä Vaajakoski -liike

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kaupunkipyörät ovat osa ketterän kestävää liikkumista

Suomipop, pyörätuolit ja taksien kyydit

Valvonta on yhteistyötä

Hallitus vie meitä kerrostaloihin

Lentäen vai netitse?

Lyhyet

Lyhyet

Kohtuuden pitää riittää – työelämässäkin

Lyhyet

Kulmuni on paras johtaja keskustalle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.