Vaajakosken ohitustiesuunnitelmista

Vuosi on kulunut siitä, kun Vaajakosken ohitustieasia nostettiin agendalle.

Keski-Suomen tiepiirin suunnitelmat ovat todennäköisesti edenneet ja nyt tiepiiri varmaankin voisi jo antaa vastauksia vaajakoskelaisia askarruttaviin kysymyksiin:

Onko tunnelivaihtoehdosta tehty ajantasaiset suunnitelmat? Onko tunneli teknisesti mahdollista tehdä ja mikä on suunnitelman kustannusarvio? Vastaukseksi ei riitä viimevuotinen tyhjästä temmattu arvio, jonka mukaan tunnelivaihtoehto olisi 3-4 kertaa maanpäällistä vaihtoehtoa kalliimpi.

Onko ohitustien tunnelivaihtoehdosta jo olemassa karttapiirroksia ja mahdollisesti havainnekuvia ja voisiko ne saada julkisuuteen nähtäviksi samoin kuin maanpäällisen vaihtoehdon nyt valmiina olevat havainnekuvat?

Onko tiepiirissä nyt asiantuntemusta tunnelisuunnitteluun (viime vuonna sitä ei ollut) ja jos ei ole, niin miksei sitä ole hankittu?

Onko siltavaihtoehdon kustannusarvioissa nyt otettu mukaan ympäristövaikutusten arviointi, paljonko ne ovat ja miten ne on laskettu?

Onko tiepiirin alueella muihin tiehankkeisiin liittyen tunnelisuunnitelmia ja jos on, niin missä, minkä kokoisia ja miksi tunneli eikä maanpäällinen ratkaisu, kustannusarvio?

Voisiko tiepiiri julkistaa vanhat tunnelisuunnitelmat ja kertoa, mihin kustannusarvio perustui ja onko vuosi sitten luvattu kustannusarvion päivitys valmis, mikä on tulos ja miten tulokseen on päädytty?

MATTI SUUTARI,
TAUNO PENTTINEN
Liekkilän kannatusyhdistys
RISTO PYNNÖNEN
ja kolme muuta kirjoittajaa Viihtyisä Vaajakoski -työryhmästä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Hyvinvoivat vanhemmat ovat hyvinvoivien lapsien voimavara

Rinteen pikavippibudjetti kurittaa ahkeraa keskiluokkaa

Lyhyet

Lyhyet

Oikeaa isänmaallisuutta globaalissa maailmassa

Tuntuu hyvältä, kun voi parantaa ihmisten arkea

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

Lippumme elää ajassa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.